Tytuł pozycji:
The category of body in Jealousy and medicine by Michał Choromański
The study is an attempt to demonstrate the strong presence of the category of body in "Jealousy and Medicine", by Michał Choromański, and its influence on the perception of the novel. Introduction acquaints the viewer into popular nowadays cultural somatic context and poses the question of its previous operation in the literature. In the next part the attention is directed to the manifestations of the soma in a specific, previously mentioned, novel and to the importance of redefining its original classification within the literature and literary criticism. In the three sections is shown and interpreted the presence of the body in the narrative and language of "Jealousy and Medicine". The work emphasize the characteristics of the body category and its relation with other categories, such as medicine, eroticism and death. What's more work shows role that physicality plays in the psychological portrait of each character. Thereby confirming the thesis of the dominance of bodily reading on reading only through the lens of psychology, and the presence of soma in all analyzed levels of the novel.
Praca jest próbą wykazania w „Zazdrości i medycynie”, autorstwa Michała Choromańskiego, silnej obecności kategorii cielesności i jej wpływu na odbiór powieści. Początek pracy wprowadza odbiorcę w popularny współcześnie, kulturowy kontekst somatyczności oraz stawia pytanie o jej wcześniejsze funkcjonowanie w literaturze. W dalszej części uwaga zostaje skierowana na sposoby przejawiania się somy w konkretnym, wcześniej wymienionym, utworze oraz ważność redefinicji jego pierwotnej klasyfikacji w obrębie literatury i literaturoznawstwa. W trzech rozdziałach wykazana i interpretowana jest obecność ciała w narracji i języku „Zazdrości i medycyny”. Uwydatnieniu podlega charakterystyka kategorii cielesności i jej związki z innymi kategoriami, takimi jak: medycyna, erotyka, śmierć. Co więcej praca określa rolę jaką cielesność pełni w portrecie psychologicznym poszczególnych postaci. Tym samym potwierdzając tezy: o dominacji cielesnego odczytania nad odczytaniem wyłącznie przez pryzmat psychologii i obecności somy we wszystkich analizowanych poziomach powieści.