Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Motywacyjne strategie kompensowania deficytów w zakresie hamowania aktywizacji stereotypów u osób starszych

Tytuł:
Motywacyjne strategie kompensowania deficytów w zakresie hamowania aktywizacji stereotypów u osób starszych
Aging and Motivational Strategies of Compensating Deficits in Stereotype Inhibition
Autorzy:
Czarnek, Gabriela
Słowa kluczowe:
starzenie, stereotypy, hamowanie, potrzeba domknięcia, motywacja
aging, stereotypes, inhibition, need for closure, motivation
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was to asses the ability to inhibit stereotype activation among older adults. Young and older adults read passages of text concerning either the elderly or young group. The main hypothesis was that elderly engage in stereotypical inferences to less extent and use more conservative answering style when read text about their age group compared to reading about young people. Two other hypotheses refer to the impact of need for closure (NFC) and inhibition abilities. It was supposed that NFC and inhibition abilities mediate the relationship between age and level of comprehension. Hypotheses were partly supported. Elderly had worse indicators of comprehension. There were a few significant interaction between age and text on their impact on level of comprehension and liberal bias (differences between young and older groups occurred mainly for the young people text condition). Differences in dependent variables between young and elderly participants occurred only for stereotypical statements. Subjects had better memory for the text about elderly. Hypotheses about the impact of need for closure and ability to inhibit were not supported.

Celem badania była ocena możliwości hamowania aktywizacji stereotypów przez seniorów. Młodzi i starsi badani czytali jeden z dwóch tekstów: dotyczący bezpośrednio interesów grupy młodych bądź starszych osób. Założono, że seniorzy będą w mniejszym stopniu korzystać ze stereotypów oraz będą bardziej konserwatywni w swoich odpowiedziach w sytuacji, gdy treść dotyczy ich grupy społecznej w porównaniu do sytuacji gdy będą czytali tekst o młodych ludziach. Dodatkowo spodziewano się, że potrzeba domknięcia oraz zdolności w zakresie hamowania będą mediatorami związku pomiędzy wiekiem a tworzeniem reprezentacji. Wyniki częściowo potwierdziły postawione hipotezy. Starsi mieli w większości gorsze wskaźniki tworzenia reprezentacji niż młodzi. Jednak w kilku przypadkach ujawniła się interakcja pomiędzy wiekiem a czytanym tekstem i ich wpływem na tworzenie reprezentacji oraz stylem odpowiadania (różnice pomiędzy grupami wiekowymi dotyczyły głównie tekstu o młodych kierowcach). Różnice w zmiennych zależnych pomiędzy grupami wiekowymi dotyczyły jedynie zdań stereotypowych. Badani ogólnie lepiej rozróżniali zdania w tekście dotyczącym seniorów. Nie udało się potwierdzić mediacji związku wieku i tworzenia reprezentacji przez potrzebę domknięcia i zdolności w zakresie hamowania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies