Tytuł pozycji:
Senior position in the Information Society
Modern society is characterized by an aging population. Declining birth rate and life expectancy increases, more and more people in retirement age. The increase in the proportion of seniors in the general population of our country at the same time rapid development of the newest technologies that older people are forced to adapt to the new organization of social life, or are somehow excluded from it.The reality is called the information society, in which the Internet is one of the most important sources of acquisition and transmission of information opens up a huge amount of people for new opportunities. However, progress in the digitization of our world entails the "keep up" for his development. Not to mention the issue of access to the computer and the Internet, you may want to consider crucial to use it - you have the appropriate competence. It seems that the people who may have the most difficulty include the seniors. Since their participation in society is increasing it is extremely important issue.Older people who have grown up not having been forced (even at work) to use the computers, and after reaching the post-working age has still not had contact with him may feel excluded or marginalized some. To find himself in such a world, it becomes necessary to learn new skills. The formation and development of a growing number of Third Age Universities, academies and various senior citizens associations offering such as computer skills , and navigate the Internet testify to the fact that older people are increasingly open to acquiring these new skills. You can see a clear tendency for activation of the retirement age. Many seniors despite his age still cares about self-development and through that education gives them a chance to active participation in social life.In the context of two major issues - the growing proportion of older people in society and the development of information society, I consider in this thesis on how seniors find themselves in this technologically changing world.
Współczesne społeczeństwo charakteryzuje starzenie się populacji. Maleje przyrost naturalny a długość życia rośnie, przybywa osób w wieku poprodukcyjnym. Wzrost odsetka seniorów wśród ogółu ludności naszego kraju przy jednoczesnym szybkim rozwoju najnowszych technologii sprawia, że osoby starsze zmuszone są przystosować się do nowej organizacji życia społecznego, bądź stają się z niego niejako wykluczone. Rzeczywistość nazywana społeczeństwem informacyjnym, w której Internet stanowi jedno z najważniejszych źródeł pozyskiwania i przekazywania informacji, otwiera przed ludźmi ogromne zasoby nowych możliwości. Jednak postęp w cyfryzacji naszego świata pociąga za sobą konieczność „nadążania” za jego rozwojem. Nie mówiąc o kwestii dostępu do komputera oraz Internetu, warto zastanowić się nad sprawą kluczową dla korzystania z niego – posiadania odpowiednich kompetencji. Wydaje się, że do osób, które mogą mieć z tym największe trudności zaliczyć należy seniorów. Jako, że ich udział w społeczeństwie wzrasta jest to niezwykle ważna kwestia. Osoby starsze, które nawet będąc już dorosłymi nie zostały zmuszone (chociażby w pracy zawodowej) do korzystania z komputerów, a po osiągnięciu wieku poprodukcyjnego nadal nie miały z nim styczności mogą odczuwać pewne wykluczenie czy zmarginalizowanie. Aby odnaleźć się w takim świecie koniecznym staje się zdobywanie nowych umiejętności. Powstawanie i rozwój coraz większej liczby Uniwersytetów Trzeciego Wieku, różnego rodzaju akademii i stowarzyszeń proponujących seniorom m.in. naukę obsługi komputera oraz poruszania się w Internecie świadczą o tym, że osoby starsze coraz częściej otwarte są na zdobywanie tych nowych kwalifikacji. Widać wyraźne tendencje do aktywizacji osób w wieku poprodukcyjnym. Wielu seniorów mimo swojego wieku nadal dba o samorozwój i poprzez taką edukację daje sobie szansę na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.W kontekście dwóch głównych zagadnień – rosnącego udziału osób starszych w społeczeństwie oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, pragnę zastanowić się w niniejszej pracy nad tym, jak seniorzy odnajdują się w tym technologicznie zmieniającym się świecie.