Tytuł pozycji:
Obraz francuskiego katolicyzmu na łamach "Tygodnika Powszechnego" i "Znaku" (lata 1945-1961).
MA about French catholicizm after second World War which was describing on columns “Tygodnik Powszechny” and “Znak” starting from review of most important event of second World War. In that time took place cooperation of bishop and governments of marshal Petain, as well as process of creation movement of contumacy. Next author remind create party M.R.P. and it quotes opinion on her theme in articles include “Tygodnik Powszechny” and “Znak”. First part of this MA also comments most important political events of discussed periods and what was the role of catholic community in that time.Second chapter present socially – economic situation in France after second War World. Author use magazines, enumerates basic economic problems of French people, as well as, he value their attemps and methods of exit from crisis. Next themes concentrate around social cases with this were connect issue of “Week Social”. We can read about some catholic ideas of improvement education. And of this work is devoted everyday life Frenchmen in this period. Basing on several articles have been presented some problems inconveniences which French catholic must wrestle.Third chapter is devoted philosophical and theologicaly French question after second world war. Texts which have been analysis in “Tygodnik Powszechny” and “Znak”, they’re about most popular mental currents of times. We can read also about discussion of catholicism in public life. Texts of cardinals Suhard were widely commented, so next part of this chapter is around his new discussion. Author presenting a lots of articles which appeared that time, posted fragments of magazines for example about M. Carrouges, O.Sertillanges and debates about satan. This chapter finished analysis of text J. Maritain. Last part of this work it’s remind current events after Second World War in French Catholicism. Author describe from what has been taken affirmation “France- missionary country” and remember their results from beginning catholic action, also her all parts, through institution of priest – worker and changes in liturgy. At least on presentation of several ideas on revival of christian science in daily life. Ideas such as Boimondeau Community, Emaus, Order of Small brothers and sisters. Work is finished comments to these conversation and describe some future forecast that had on publicist “Tygodnik Powszechny” and “Znak”.
Praca na temat katolicyzmu francuskiego po II wojnie światowej opisywanego na łamach „Tygodnika Powszechnego” i „Znaku” rozpoczyna się od przeglądu historycznego najważniejszych wydarzeń II wojny światowej. Nakreślony mamy wątek współpracy biskupów z rządem marszałka Petaina, a także proces tworzenia się Ruchu Oporu. Następnie autor przypomina powstanie partii M.R.P. i przytacza opinie na jej temat zawarte w artykułach „Tygodnika Powszechnego” i „ Znaku”. Pierwsza część tej pracy to również komentarze do najważniejszych wydarzeń politycznych omawianego okresu i roli jaką w nich odgrywała społeczność katolicka.Drugi rozdział przedstawia sytuację społeczno – gospodarczą Francji po II wojnie światowej. Autor korzystając z treści omawianych czasopism wylicza podstawowe problemy gospodarcze i ekonomiczne Francuzów, a także ocenia próby i metody wyjścia z kryzysu. Kolejne tematy skupiają się wokół tematów stricte społecznych, przypominane są tematy wystąpień podczas „Tygodni Społecznych”, możemy również przeczytać o kilku ciekawych pomysłach na ulepszenie jakości edukacji ze strony katolickiej. Końcówka tej części pracy poświęcona jest życiu codziennemu Francuzów w omawianym okresie. Na podstawie kilku artykułów przedstawione zostały problemy i niedogodności z jakimi muszą się zmagać francuscy katolicy.Trzeci rozdział poświęcony jest zagadnieniom filozoficznym i teologicznym katolicyzmu francuskiego po II wojnie światowej. Analizie poddane zostały teksty w „Tygodniku Powszechnym” i „Znaku” traktujące o najpopularniejszych prądach umysłowych owych czasów. Autorowi nie umknęła również głośna w tamtych latach dyskusja na temat obecności katolicyzmu w życiu publicznym. Szeroko komentowane na łamach „Tygodnika Powszechnego” i „Znaku” były teksty kardynała Suhard, dlatego w kolejnej części tego rozdziału znajdziemy fragmenty im poświęcone. Autor chcąc pokazać szeroki wachlarz artykułów ukazujących się wówczas w omawianych czasopismach, zamieścił fragmenty prac o takich postaciach jak M. Carrouges, i o. Sertillanges oraz rozprawy o szatanie. Rozdział ten kończy analiza tekstów Jacquesa Maritaina.Ostatnie część pracy to przypomnienie bieżących spraw jakimi żył katolicyzm francuski po II wojnie światowej. Autor zaznacza skąd wzięło się określenie „Francja – krajem misyjnym” oraz wylicza jakie miało skutki, począwszy od działalności Akcji Katolickiej i jej wszystkich części składowych, poprzez instytucję księży – robotników oraz zmianach w prowadzeniu liturgii, kończąc natomiast na kilku pomysłach prowadzących do ożywienia nauki chrześcijańskich na co dzień, takich jak Wspólnota Boimondau, Emaus, czy też Zakon Małych Braci i Sióstr ojca de Foucauld. Praca kończy się natomiast komentarzem do tych przemian i prognozowaniem na przyszłość, które były dziełem publicystów „Tygodnika Powszechnego” i „Znaku”.