Tytuł pozycji:
Non – heteronormative sexuality in early Buddhism and Christian Gnosticism
The main task of this dissertation is to show the attitude towards non - heterosexual activities in Buddhist and Gnostic tradition. First chapter focuses on contemporary understanding of homosexuality, origins and beginnings of that modern term, especially evolution from conceiving homosexuality as a disease or perversion to a stable part of identity. Second chapter reveals relations between Buddhist beliefs and homosexual intercourses, especially in ancient texts; moreover chapter shows differences in interpretations of coition among in many denominations. Analogically, next chapter presents Gnostic worldview towards human procreation, breeding and sexuality, particularly in the same sex erotic relationships . The field of study encompassed Christian Gnostic societies and early Christian sects. Last chapter shows similarities in practices and beliefs connected with sexuality in both Gnostic and Buddhist societies.
Głównym zadaniem niniejszej pracy jest ukazanie stosunku buddyzmu i gnostycyzmu do nieheteronormatywnych praktyk seksualnych. Pierwszy rozdział skupia się na współczesnym pojmowaniu homoseksualności jako elementu względnie trwałej tożsamości, a także problemach z aplikacją zachodniej terminologii poza kontekst kulturowy, w której powstała. Rozdział drugi ukazuje postawę buddyzmu wraz z głównymi jego denominacjami w stosunku do ludzkiej seksualności; przegląd tradycji pod względem praktyk homoseksualnych ukazuje różnorodne i zmieniające się nastawienie samego buddyzmu do owej kwestii. Następny rozdział analizuje analogicznie kwestie dotyczące seksualności i rozmnażania w gnostycyzmie chrześcijańskim oraz, w związku z początkowo płynnymi granicami obu tradycji, także pośród pierwotnej gminy chrześcijańskiej. Rozdział czwarty prezentuje proces utożsamienia heretyka i odszczepieńca doktrynalnego z osobnikiem praktykującym (zazwyczaj męski) homoseksualizm. Ostatni, podsumowujący rozdział podejmuje próbę skategoryzowania najważniejszych punktów wspólnych dotyczących pojmowania ludzkiej seksualności w obrębie wczesnego buddyzmu i gnostycyzmu chrześcijańskiego.