Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Significance of the accuracy of maternal mentalization for the development of self-presentational strategies in school-age children

Tytuł:
Significance of the accuracy of maternal mentalization for the development of self-presentational strategies in school-age children
Znaczenie trafności matczynej mentalizacji dla kształtowania się strategii autoprezentacji w okresie późnego dzieciństwa
Autorzy:
Filip, Anna
Słowa kluczowe:
mentalizacja, autoprezentacja, teoria umysłu, matki
mentalization, self-presentation, theory of mind, mothers
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Research on the accuracy of maternal mentalization – the accuracy of mental states attributed by mothers to their children – proved that there is some consistency over time in this tendency (Meins and Fernyhough, 1999). Moreover, maternal accuracy in mentalization is related to children’s theory of mind acquisition and their psychosocial adjustment (Sharp, Fonagy and Goodyer, 2006). So far, the relationship between mothers’ accuracy in mentalization and children’s understanding of self-presentational tactics hasn’t been investigated. The following paper investigated the possible relationship between maternal accuracy in mentalization, children’s theory of mind ability and their understanding of ingratiation and self-promotion. 43 children and their mothers participated in the study. The results suggest that theory of mind mediates the relation between the accuracy of maternal mentalization and children’s understanding of self-presentational tactics. Also, mothers’ accuracy in mentalization is related to children’s theory of mind ability, including their second-order reasoning skills.

Badania nad trafnością matczynej mentalizacji, czyli trafnością przypisywania przez matki stanów mentalnych dziecku, dowiodły m.in. utrzymywania się tendencji matek do adekwatnego odczytywania stanów mentalnych dziecka w czasie pierwszych 3 lat życia dziecka (Meins i Fernyhough, 1999). Ponadto, ukazano w nich pozytywny związek trafności matczynego myślenia o stanach umysłowych dziecka z nabywaniem przez nie wczesnej teorii umysłu oraz jego psychospołecznym przystosowaniem także w okresie późnego dzieciństwa (Sharp, Fonagy i Goodyer, 2006). Nie badano jak dotąd związków opisanej tendencji z dziecięcą dojrzałą teorią umysłu, czyli np. rozumieniem przekonań drugiego rzędu, ani z aspektem społecznego funkcjonowania dziecka, jakim jest autoprezentacja. Rozumienie autoprezentacji wymaga operowania przekonaniami II rzędu, lecz wciąż poszukuje się innych czynników, niekoniecznie poznawczej natury, odpowiedzialnych za fakt, iż nie każde dziecko rozumiejące przekonania II rzędu, potrafi zrozumieć i zinterpretować zachowanie autoprezentacyjne (por. Banerjee, 2002). Przedstawione w pracy badania dowodzą, że jednym czynników wpływających na rozumienie przez dzieci zachowań autoprezentacyjnych jest trafność matczynego mentalizowania. Przebadano 43 dzieci i ich matki, sprawdzając poziom teorii umysłu, rekurencji językowej, rozumienia i interpretowania autoprezentacji u dzieci oraz trafność matczynego mentalizowania. Wykazano, że trafność mentalizowania matek, za pośrednictwem dziecięcej teorii umysłu, wiąże się z poziomem rozumienia i interpretowania przez dzieci zachowań autoprezentacyjnych w okresie późnego dzieciństwa. Ponadto, wiąże się ona z poziomem teorii umysłu, w tym – z rozumieniem drugorzędowych przekonań.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies