Tytuł pozycji:
Everyday Life Information Needs - Studies of Users of Question-Answer Services
The purpose of this paper is to examine everyday life information needs of users of question-answer services, example of which is Zapytanko.pl. To achieve this objective, 1808 requests were analyzed, covering 21 randomly-chosen days: 7 casual days, 7 weekend days and 7 holiday days. Requests have been categorized by topics (the classification was prepared for the purpose of this paper) and it was analyzed, how often the service received requests of each topic, also considering the type of day and time of day. The requests were also analyzed to find out what mistakes were made by service’s users in description of their information needs. In the result, data of users’ information needs were obtained and some dependencies between amount of requests of specific categories and types of day or times of day were identified along with the common mistakes made by users of the service.
Celem pracy jest zbadanie potrzeb informacyjnych związanych z życiem codziennym użytkowników serwisów internetowych typu pytanie-odpowiedź na przykładzie serwisu Zapytanko.pl. W tym celu dokonano analizy 1808 zapytań otrzymanych przez serwis w losowo wybranych 21 dniach: 7 powszednich, 7 weekendowych i 7 świątecznych. Zapytania zostały skategoryzowane ze względu na ich temat (w tym celu stworzono własną kategoryzację tematyczną zapytań) a analizie poddano częstość występowania zapytań poszczególnych kategorii oraz zależności występujące w różnych dniach oraz porach doby. Równolegle badano występujące w zapytaniach błędy, które uniemożliwiały udzielenia odpowiedzi. W wyniku badań uzyskano dane na temat częstości występowania zapytań poszczególnych kategorii oraz zidentyfikowane zostały pewne zależności pomiędzy częstością występowania zapytań niektórych kategorii a dniem czy porą dnia. Zidentyfikowane zostały także błędy w wyrażaniu swoich potrzeb informacyjnych przez użytkowników serwisu.