Tytuł pozycji:
Opis skuteczności i charakterystyka działań public relations z zakresu media relations dla zagranicznych firm z branży IT – Sapphire oraz Zalman - z wykorzystaniem funkcjonalności Instytutu Monitorowania Mediów
Czytając niniejszą pracę licencjacką, czytelnik zgromadzi wiedzę o metodach i zakresie badań nad skutecznością działań public relations z zakresu media relations prowadzonych dla dwóch dużych producentów sprzętu komputerowego – marki Sapphire oraz Zalman. Temat został dobrany w ten sposób, by był innowacyjny, a tym samym ciekawy. Do przeprowadzenia badań wykorzystano funkcjonalności Instytutu Monitorowania Mediów. To potężna, na bieżąco aktualizowana baza informacji o najnowszych publikacjach dotyczących monitorowanych firm, do której dostęp jest kosztowny i do której dostęp mają tylko osoby z branży dziennikarskiej, marketingowej lub Public Relations. Dobór tematyki związany jest ściśle z wykonywanym przez autora zawodem. Z racji wykonywanej pracy ma on stały dostęp do niezbędnych informacji. Autor tym samym w pełni zdaje sobie sprawę z subiektywizmu, jaki może być dostrzegalny w tej pracy naukowej. Jej tematyka, a zwłaszcza tematyka rozdziałów badawczych, jest jednak na tyle oryginalna i nietuzinkowa, że tak widoczny dla autora subiektywizm nie powinien być zbyt łatwy do zaobserwowania przez osobę trzecią. Jednocześnie w pracy pojawiło się bardzo dużo opracowań własnych. Podyktowane jest to zdecydowanie bardziej empirycznym aniżeli teoretycznym charakterem pracy. Ponadto praca w dużej mierze opiera się na zagadnieniach PR-u produktowego, na temat którego nie ma zbyt wielu źródeł pisanych ani internetowych. Sporą część bibliografii stanowią jednak te drugie. Tym samym w tekście nie ma bardzo wielu odniesień do książek, co uzasadnione jest nowatorskością tematu. Z uwagi na unikalność i przydatność pracy licencjackiej, autor skorzysta z zademonstrowanej w niej wiedzy podczas wykonywania obowiązków zawodowych. W niniejszej pracy zostanie podjęta próba zbadania skuteczności prowadzonych przez autora działań public relations z zakresu media relations. Autor, jako osoba dbająca o wizerunek firm Sapphire oraz Zalman na polskim rynku, wykorzysta do tego celu model obserwacji uczestniczącej. W pracy zostaną także opisane przydatne dla każdego PR-owca wskazówki, a część empiryczna zostanie uzupełniona dużą liczbą wykresów. Autor liczy się z tym, że Instytut Monitorowania Mediów pomimo wielu zaimplementowanych funkcjonalności, nie jest narzędziem badawczym pozbawionym błędów. Postawione w części empirycznej tezy w zdecydowanej większości przypadków potwierdzają wykresy i objaśnienia do nich, jednak czytelnik powinien wziąć poprawkę na to, że mierzenie skuteczności działań PR-owych zawsze obarczone będzie pewną niedokładnością. Dlatego ewentualne niekonsekwencje mogą wynikać ze specyfiku konkretnego przypadku. Czytelnik dzięki tej pracy przekona się, że ostateczna liczba zdobytych w prasie oraz Internecie publikacji zależna jest od bardzo wielu wymienionych w poszczególnych akapitach czynników.