Tytuł pozycji:
The role of public administration in the implementation of the public subjective rights to the care of the family and the child
In the work raised a question about the role of Administration in the implementation of public subjective rights to the care of the family and the child. Through analysis of the latest regulations for the support of families and custody alternatives, which entered into force on 1 January 2012 in the form of the Law on support of families and the system of custody (Dz. U. 2011 Nr 149 pos. 887), were specified forms of actions of the administration characteristic for the system. Attempt to assess what the public subjective rights are for entities, what are the responsibilities of the Administration, and to what extent, with the help of these actions, the Administration ensures their execution, has been done. The first chapter of this work was devoted to the public rights, their characteristics, qualities, function in the legal order and the doubts associated with the issue of recognition by the doctrine of their existence. The next chapter of work concerns the search for the sources of the obligation to State care of the well-being of the family and the well-being of the child. As the basis for this obligation indicated were natural and inalienable social human rights, which are reflected in the commonly accepted rights of the child and the rights of the family. Briefly discussed was how to present the international, constitutional and statutory guarantees of those rights. In this chapter, these were also mentioned, operating in the Polish legal order, the general clauses. In the third chapter presented was conjunction of public rights confer with their social human rights bases. Discussed the content of the public right to care for the family and the child, which will serve as the basis for the subsequent analysis of the individual institutions of the system. A necessary element of the work appeared to be the familiarization with the basic assumptions of the new law, including the genesis of necessity of its creation and designation the subject. In addition, within the framework of Chapter 4, general characteristics of the form of action that the Administration provides in the law on supporting families and the system of custody alternatives, has also been made. Chapter 5 provides a broad analysis of the system of support for foster families and the custody and administration activities forms, read from the provisions of guarantee of public subjective rights of entities. The last chapter is on the question of guarantees of protection listed earlier rights.Issues concerning the system of care for the family and the child, because of its importance and vital role for society, were legitimately trying to undertake analysis of the law of the angle of public subjective rights of individuals. This work is an attempt to assess the role played by the Administration in fully guaranteeing the fulfilling by the State the care for the family and the child.
W pracy postawione zostało pytanie o rolę administracji w realizacji publicznego prawa podmiotowego do opieki nad rodziną i dzieckiem. Poprzez analizę najnowszych uregulowań dotyczących wsparcia rodzin i pieczy zastępczej, jakie weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku w postaci Ustawy o wspieraniu rodzin i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887) wyszczególnione zostały formy działania administracji charakterystyczne dla systemu. Podjęta została próba oceny, jakie publiczne prawa podmiotowe wynikają dla jednostek z obowiązków administracji oraz w jakim stopniu, przy pomocy owych działań administracja gwarantuje ich wykonywanie. Pierwszy rozdział niniejszej pracy poświęcony został charakterystyce publicznych praw podmiotowych, ich genezie, funkcji jaką pełnią w porządku prawnym oraz wątpliwościom związanym z kwestią uznawania przez doktrynę ich istnienia. Dookreślona została również kategoria publicznego prawa podmiotowego do opieki nad rodziną i dzieckiem. Kolejny rozdział pracy dotyczy poszukiwania źródeł obowiązku państwa dbania o dobro rodziny i dobro dziecka. Jako podstawy tego obowiązku wskazane zostały naturalne, przyrodzone i niezbywalne społeczne prawa człowieka, które wyraz znajdują w powszechnie uznawanych prawach dziecka oraz prawach rodziny. Pokrótce omówione zostało jak prezentują się międzynarodowe oraz konstytucyjne i ustawowe gwarancje tych praw. W rozdziale tym wspomniane zostały również funkcjonujące w polskim porządku prawnym klauzule generalne. W trzecim rozdziale zaprezentowane zostało niejako sprzężenie konstrukcji publicznych praw podmiotowych z ich aksjologicznymi podstawami. Omówiona została treść publicznego prawa podmiotowego do opieki nad rodziną i dzieckiem, która posłuży za podstawę późniejszej analizy poszczególnych instytucji omawianego systemu. Koniecznym elementem pracy okazało się bliższe zapoznanie z podstawowymi założeniami nowej ustawy włącznie z genezą konieczności jej powstania i dookreślenie jej zakresu podmiotowego. Dodatkowo w ramach rozdziału 4 dokonana została również ogólna charakterystyka form działania administracji jakie zostały przewidziane w ustawie o wspieraniu rodzin i systemie pieczy zastępczej. Rozdział 5 stanowi szeroką analizę systemu wsparcia rodzin i pieczy zastępczej pod kątem form działania administracji i odczytywanych z przepisów publicznych praw podmiotowych jednostek. Ostatni rozdział odpowiada natomiast na pytanie o gwarancje ochrony wyszczególnionych wcześniej praw podmiotowych do opieki nad rodziną i dzieckiem. Zagadnienia dotyczące systemu opieki nad rodziną i dzieckiem, z uwagi na swoją wagę i kluczową rolę dla społeczeństwa niejako zmuszają do próby podjęcia analizy przedmiotowej regulacji pod kątem publicznych praw podmiotowych jednostek. Niniejsza praca stanowi próbę oceny roli jaką administracja pełni w gwarantowaniu wykonywania przez państwo opieki nad rodziną i dzieckiem.