Tytuł pozycji:
Problem powszechności palenia tytoniu w Japonii.
To see the prevalence of cigarette image in Japan, one doesn’t have to go there. It is sufficient to be interested in just a piece of Japanese pop culture to see that this universally recognized stimulant is present in manga, anime, movies and dramas. Observant people will easily stumble upon billboards, posters and all other ways of advertising tobacco products, even while watching popular documents about culinary side or architecture of this country. Up until not so long ago, Japan was famous from being called the “smoker’s paradise”. This situation began to change as first prohibitions were born, Japan has just started to isolate smokers in smoking-rooms and rise prices of cigarettes. Some campaigns, not aiming at particular cigarettes yet, but definitely trying to wake the social conscious of smoking in public being wrong. For Japan, being conservative country as it is, it is a significant change. To see the origins of such situation one need to understand how tobacco came to Japanese islands, and see how much it had in common with ceremonies and rites, and how quickly Japanese got accustomed to it. According to mentioned thesis, this work describes the history and culture at the beginning of tobacco presence in Japan. Talks about cigarettes, taking modern events as its background. It also contains the description of government taking control over tobacco products. Contains one chapter about Japanese marketing strategy, being an enormous machine, very difficult to stop in an instant, and shows how all those factors are combined to create a smoker-friendly environment, causing serious health issue in Japan.
Wystarczy interesować się zaledwie częścią popkultury Japonii, aby zauważyć jak wszechobecny jest tam wizerunek papierosa. Ta znana na całym świecie używka, w samej Japonii obecna jest w komiksach, produkcjach animowanych, fabularnych i serialach. Spostrzegawczy mogą z łatwością natknąć się na billboardy, plakaty i innego rodzaju reklamy produktów tytoniowych oglądając chociażby popularne telewizyjne dokumenty o kulinarnej stronie czy architekturze tego wyspiarskiego kraju. Jeszcze do niedawna Japonia słynęła z określenia „Smoker’s Paradise” – co można swobodnie przetłumaczyć jako „raj dla palaczy”. Od pewnego czasu, sytuacja zaczęła się zmieniać. Zaczęto wprowadzać pierwsze ograniczenia, wydzielać miejsca dla palących, podnosić ceny. Rozpoczęto też kampanie zwalczające co prawda nie samo palenie, ale jego powszechność – dla konserwatywnej Japonii to olbrzymia zmiana. Aby wniknąć w przyczyny, należy przyjrzeć się drodze tytoniu od początku, kiedy przybył na wyspy, spojrzeć na to, jak rozwinęła się obrzędowość wokół niego, oraz jak szybko oswoił ze sobą Japończyków. A także w jaki sposób jego powiązania z kulturą zostały następnie wykorzystane przez Japan Tobacco by wypromować używkę we współczesnym świecie. Zgodnie z powyższymi założeniami niniejsza praca podejmuje tematykę historii i kultury palenia tytoniu. Ukazuje wprowadzenie tytoniu pod postacią papierosów, na tle współczesnych wydarzeń, omawia też proces przejęcia kontroli nad handlem wyrobami tytoniowymi, zakończony całkowitym przejęciem biznesu tytoniowego przez państwo. Opisuje także współczesne zabiegi marketingowe, jakie stosowane są w Japonii. Oraz to, w jaki sposób wszystkie czynniki są ze sobą powiązane, tworząc trudną do zatrzymania machinę pro sprzedażową generującą problem, jakim jest powszechność palenia tytoniu.