Tytuł pozycji:
IMPROVING EFFICIENCY OF THE FUNCTIONING GOVERMENT OFFICES THROUGH THE IMPLEMENTATION OF E-SERVICES IN PUBLIC ADMINISTRATION IN CASE MALOPOLSKA
Głównym celem niniejszej pracy jest określenie czy wprowadzanie systemów e-administracji jest w stanie bezpośrednio poprawić sprawność funkcjonowania urzędów na przykładzie województwa małopolskiego. Rozdział pierwszy pracy poświęcony jest zagadnieniu zarządzania w sektorze publicznym i ma on na celu ukazanie specyfiki jaką jest zarządzanie w sektorze publicznym oraz odróżnienie jej od specyfiki zarządzania w organizacjach komercyjnych. Rozdział drugi niniejszej pracy na za zadanie przybliżyć czytelnikom istotę wprowadzania e-usług w administracji publicznej, oraz ukazać realne problemy z jakimi zmaga się administracja. Rozdział trzeci poświęcony jest w całości Małopolsce oraz ma za zadanie pokazać czytelnikom specyfikę tego województwa. Rozdział czwarty to przedstawienie badań przeprowadzonych przez autora. Badaniom poddane zostały strony internetowe wszystkich urzędów gmin oraz miast w województwie małopolskim. Strony były badane w skali trzech kryteriów: „Mieszkańcy i przedsiębiorczość” gdzie badane były informacje przydatne dla mieszkańców i przedsiębiorców; „Turystyka” gdzie poszukiwano informacji przydatnych turystom; „Jakość wykonania” gdzie sprawdzano stronę pod kątem technicznym. Rozdział piaty jest w całości poświęcony wnioskom płynącym z badań. Badania pokazały między innymi ogromne zróżnicowanie stron internetowych urzędów miast i gmin niezależnie od powiatu w którym zostały ulokowane . Autor niniejszej pracy założył hipotetycznie, że wprowadzanie e-usług w administracji jest w stanie poprawić bezpośrednio jej sprawność funkcjonowania.
The main objective of this study is to determine whether the introduction of e-government is able to directly improve the efficiency of the offices on the example of Małopolska. The first chapter is devoted to the issue of labor management in the public sector and it is intended to show the specificity of which is the management of the public sector and to distinguish it from specific management in commercial organizations. The second chapter of this work on the task to show readers the essence of introducing e-services in the public administration, and to show the real problems confronting the administration. The third chapter is fully devoted to Małopolska, and is designed to show readers the specifics of the region. The fourth chapter is a study presented by the author. Research websites have been subjected to all the offices of municipalities and cities in the Małopolska province. Parties were tested on a scale of three criteria: "Residents and entrepreneurship" where subjects were useful information for residents and businesses, "tourism" where tourists sought information useful, "Workmanship" where checked the page for a technical. Fifth chapter is entirely devoted to the conclusions drawn from the studies. Research has shown tremendous variation among other websites offices of cities and municipalities in the county regardless of where they are located. The author of this work started hypothetically, that the introduction of e-government services can directly improve the efficiency of the operation.