Tytuł pozycji:
Zjawisko mobbingu w środowisku uczniowskim Gimnazjum Samorządowego w Tymbarku
Niniejsza praca porusza zagadnienia związane z mobbingiem, jego uwarunkowaniami oraz charakterystyką. Przedstawia ona mobbing jako antyspołeczne zachowanie, które coraz częsciej obserwuje się wmiejscach pracy, ale również w środowisku uczniowskim. Autorka uznała, żeistotnym jest zaakcentowanie różnych formy przemocy szkolnej, opisała również możliwe czynniki ryzyka jej wystąpienia.W pracy przedstawiono także konsekwencje, jakie niesie ze sobą mobbing. Skutki te zostały opisane w dwóch grupach: jako następstwa psychiczne i psychosomatyczne.Opracowanie wskazuje, jakie są możliwe sposoby przeciwdziałania oraz zapobiegania mobbingowi we współczesnej szkole. Zwrócono uwagę naistotne zagadnienie, jakim są potrzeby uczniów, a także opisano strategie redukowania zachowań agresywnych i wskazano na konieczność naprawyrelacji między uczniami.W ramach pracy dyplomowej, autorka przeprowadziła badania własne, które stanowią analizę postrzegania oraz oznak mobbingu w GimnazjumSamorządowym im. Króla Kazimierza Wielkiego w Tymbarku. W ramach tych badań zostały również przeprowadzone wywiady z nauczycielami powyższej szkoły oraz dokonano analizy dokumentacji szkolnej.
This work discusses issues related to bullying, its circumstances and characteristics. It presents the bullying as anti-social behavior, which are increasingly seen in the workplace but also in the students’ environment. The author concluded that it is important to emphasize the various forms of violence in schools also described possible risk factors for its occurrence.The work presents the implications posed by bullying. These effects have been described and divided into two groups: the psychological and psychosomatic consequences.The study shows what are the possible ways of preventing the bullying in the modern school. The author focused on important issues: the needs of students and the strategies of reducing aggressive behavior . Both of them lead to the need for impriving relationships between students.As part of the thesis, the author conducted her own research, which led to theanalysis of perception and signs of bullying in Gimnazjum of King Casimir the Great in Tymbark. As a part of these studies have been also conducted interviews with the teachers of that school and an analysis of school documentation.