Tytuł pozycji:
The sense of alienation within socially maladjusted youth in the context of self-perception and the view of family system
Niniejsza praca jest próbą ujęcia teoretycznego i analizy empirycznej zjawiska poczucia alienacji wśród młodzieży pozostającej w konflikcie z prawem. Założono, że poczucie alienacji wśród niedostosowanych społecznie młodych ludzi jest uwarunkowane przez różnorodne czynniki natury indywidualnej i społecznej, spośród których szczególnego znaczenia nabiera obraz samego siebie oraz sytuacji rodzinnej.Część teoretyczna pracy objaśnia zagadnienie młodości, opisuje zadania rozwojowe jakie czekają na dorastających, wyjaśnia czym jest niedostosowanie oraz przedstawia proces powstawania tego zjawiska przez pryzmat formowania się tożsamości. Rozdział jest również opisem oddziaływań w zakresie profilaktyki i resocjalizacji skierowanych na zagrożonych i niedostosowanych adolescentów.Część metodologiczna pracy zawiera w sobie opis zakresu badań a więc zestawienie zmiennych zależnych, pośredniczących i niezależnych. Jest prezentacją pytań problemowych, hipotez oraz metod i technik, za pomocą których zweryfikowano prawdziwość sformowanych założeń. Opisuje także na jakim terenie i pośród jakiej populacji przeprowadzono badania.Kolejna część pracy jest prezentacją wyników badań empirycznych. Znajduje się tam opis portretu indywidualnego badanych, systemu rodzinnego, sytuacji wyznaczonej pobytem w placówce resocjalizacyjnej oraz wyniki badań dotyczące poczucia alienacji wśród respondentów. Ostatnia część pracy jest próbą przedstawienia propozycji dla praktyki pedagogicznej w zakresie walki z poczuciem alienacji u nieletnich.
The following Master Thesis approaches the theoretical delineation and empirical analyses of the alienation sense phenomenon within youth remaining in a conflict with law.One of the main stipulations assumes that such phenomenon is qualified by various factors of individual and societal nature, from which the most pivotal in meaning becomes self-perception and family system perception. The theoretical part delineates the definition of youth, describes the development tasks that stand in front of growing youth, explains what the social inadequacy really is, and presents the origin processes of given phenomenon, through the prism of identity formulation. This chapter is also a depiction of influences in terms of prophylaxis and penitentiary pedagogy designated toward endangered and inadequate adolescents. Methodological part embraces the description of examination range, which are computations of changeable, intermediate and independent variables. It is also a presentation of problematic questions, methods, hypothesis and techniques through which legitimacy of formulated assumptions is being verified.Consecutive part of the paperwork is a presentation of empirical examination results. It encompasses a portray of: individual examination unit, family system, situation designated by accommodation in penitentiary facility, as well as the results of examination referring to the sense of alienation among respondents. The last section is an attempt to provide some possibilities for pedagogical practice in the context of alienation sense within socially maladjusted youth.