Tytuł pozycji:
24 kwiaty wiśni na sekundę. Japonia we współczesnym kinie amerykańskim
Praca przedstawia wizerunki Japonii obecne we współczesnym kinie amerykańskim oraz ewolucję, jaka zaszła w filmowych przedstawieniach tego kraju od połowy XX do początku XXI wieku. O ich kształcie decydowały zmieniające się relacje polityczne i okoliczności historyczne, jak wojna, a następnie ekonomiczne współzawodnictwo, pod których wpływem Japonię przedstawiano jako prymitywnego wroga lub źródło zagrożenia ze strony mafii. Wraz z poprawą stosunków z Japonią jej filmowe obrazy stały się przede wszystkim odbiciem współczesnej kondycji zachodniej kultury oraz wyrazem jej utopijnych tęsknot. Analiza wybranych filmów amerykańskich głównego nurtu przeprowadzona zostaje w oparciu o teorie postmodernizmu, orientalizmu oraz ideologii. Ukazuje ona, że Japonia z wrogiego Innego przeistoczyła się w podporządkowany romantycznej orientalizacji przedmiot sprzedaży na globalnym rynku produktów kultury. Odkrywa również obecność ideologii amerykańskiej supremacji we współczesnych hollywoodzkich filmach, której jest podporządkowana między innymi filmowa Japonia.
This work analyses images of Japan, which are present in contemporary American cinema, and ways they evolved from half of 20th century until now. They were strongly influenced by political relations and historical circumstances, like war or economical rivalry, presenting Japan as inferior enemy or personification of mafia threat. Along with rising respect towards Japan its filmic images have become more a reflection of western culture's condition and its utopian longings. Analysis of some American mainstream movies has been carried out on the basis of theories of postmodernism, orientalism and ideology. It shows a shift in perception of Japan from hostile Other to romanticized oriental object of sale on global market of cultural products. Also, it discovers the presence of American supremation ideology in contemporary Hollywood movies, which determines the subjugated place of Japan.