Tytuł pozycji:
Percepcja postaw rodzicielskich ojca a style interpersonalnego zachowania młodzieży gimnazjalnej z rodzin zdekompletowanych i migracyjnych.
W niniejszej pracy została poruszona problematyka znaczenia obecności ojca dla funkcjonowania społecznego dorastających chłopców. Z uwagi na wybrany problem badawczy jako grupy badane wybrałam uczniów szkół gimnazjalnych wychowujących się w rodzinach migracyjnych, zdekompletowanych oraz pełnych. Celem moich badań było wykazanie związku pomiędzy migracją zarobkową ojca oraz rozwodem rodziców, a co za tym idzie brakiem stałego udziału ojca w wychowaniu potomków a określonymi wzorcami funkcjonowania społecznego dorastających chłopców. W swoich badaniach skupiłam się także na określeniu postaw rodzicielskich ojca spostrzeganych przez młodzież z rodzin migracyjnych, zdekompletowanych i pełnych, a także na wykazaniu związku pomiędzy tymi postawami a stylami interpersonalnego zachowania się uczniów.Główne hipotezy badawcze odnosiły się do różnic w stylach zachowania społecznego oraz w postawach rodzicielskich ojca percypowanych przez dorastających chłopców pochodzących z rodzin migracyjnych, zdekompletowanych oraz pełnych. Dotyczyły one także związków pomiędzy spostrzeganymi postawami rodzicielskimi ojca a stylami interpersonalnego zachowania chłopców wychowujących się w rodzinach migracyjnych oraz zdekompletowanych. W przeprowadzonych przeze mnie badaniach posłużyłam się następującymi metodami: Skalą Postaw Rodzicielskich Mieczysława Plopy (część MÓJ OJCIEC) oraz Skalą Ustosunkowań Interpersonalnych Jana Stanika. Wyniki moich badań wskazują na istotne statystycznie różnice w percepcji postaw rodzicielskich ojca oraz w stylach zachowania społecznego pomiędzy dorastającymi chłopcami z rodzin migracyjnych i zdekompletowanych a ich rówieśnikami wychowującymi się w rodzinach pełnych. Okazało się, że postawa niekonsekwentna oraz postawa odrzucenia przez ojca są w większym stopniu spostrzegane przez uczniów z rodzin migracyjnych oraz zdekompletowanych niż przez ich rówieśników z rodzin pełnych. Ponadto wśród eurosierot oraz chłopców z małżeństw rozwiedzionych wykazano większe nasilenie wrogich zachowań społecznych niż wśród uczniów z rodzin pełnych. Badania wykazały także w grupie młodzieży pochodzącej z rodzin migracyjnych związek pomiędzy spostrzeganą przez nich postawą niekonsekwentną oraz postawą odrzucenia przez ojca a zachowaniami wrogimi w stosunku do innych osób.
In this paper has been raised the issue of the father presence for social functioning of adolescent boys. For test groups I have chosen junior high school students growing up in migration, divorced and complete families. The aim of my research was to demonstrate the relation of father’s earning migration to parents’ divorce, and, consequently, the lack of continual participation in the child’s upbringing, which leads to specific patterns of social behavior in adolescent boys. In my research I also focused on the adolescents’ perception of the father’s parental attitudes from migration, divorced and complete families, as well as on the relations of those attitudes to the varieties of interpersonal behavior of students. The main research hypotheses related to the differences in styles of social behavior and young boy’s perception of father’s parental attitudes from migration, divorced and complete families. It also depicts the relations between perceived father’s parental attitudes and styles of interpersonal behavior of boys growing up in migration and divorced families. In my research I used the following methods: Parental Attitudes Scale by Mieczysław Plopa (part MY FATHER) and Interpersonal Relationships Scale by Jan Stanik. The results of my research show statistically significant differences in the perception of father’s parental attitudes and styles of social behavior between adolescent boys from migration and divorced families and their peers growing up in complete families. It turned out that the inconsistent attitude and the attitude of rejection by the father are more perceived by students from migration and divorced families than by their peers from complete families. Moreover, among euro-orphans and children of divorced couples has been showed greater intensification of hostile social behavior than among students from complete families. The research has also demonstrated in a group of young people from migration families a positive correlation between the attitude of rejection by the father and hostile behaviors towards other people.