Tytuł pozycji:
Irrationality of Consumers Behaviour and Choices
W pracy podjęto próbę krytyki wielu z głównych założeń modelu wyboru konsu-menta opartego o zasadę pełnej racjonalności. Poza opisaniem założeń i prze-słanek tego modelu, rozważane są także psychologiczne i socjologiczne czynniki oddziaływujące na konsumenta i podejmowane przez niego decyzje. W konsekwencji w miejsce modelu homo oeconomicus zaproponowano kilka alternatywnych koncepcji, zastąpić przybliżających proces podejmowania decyzji konsumpcyjnych do rzeczywistości.Praca łączy w sobie zarówno praktyczne, jak i teoretyczne podejście. Poza pre-zentacją różnorodnych poglądów, opisane zostają również wyniki ankiety doty-czącej preferowanych wśród polskich konsumentów marek czekolad. Mają one posłużyć jako materiał do wyciągnięcia wniosków dotyczących wpływu reklamy i czynników zewnętrznych na decyzje podejmowane przez konsumentów.
The thesis consists of the critique of some main foundations of rational choice theory. In addition to the description of assumptions and circumstances of this model, some psychological and sociological factors affecting consumer’s behavior are considered. Moreover, it presents a proposition of replacing classical homo economicus model with few alternative concepts, more suitable for characterizing the real economic environment.The thesis combines both, empirical and theoretical points of view. Besides the presentation of various opinions on rationality and decision making problems, there’s also a presentation of survey results. The survey has been conducted among Polish consumers and shows their preferences towards different brands of chocolate. The main goal of this survey is to analyze the influence of advertisements and other external factors on decision making process.