Tytuł pozycji:
Agresywność a popularność i odrzucenie w grupie rówieśniczej.
In this thesis I want to present how popularity and rejection shaped in the peer group due to the manifestation of aggression among high school students in first grades.Peer group plays next to the family the most important role in the young people live.During the developmental period attributable to the last years of high school young people prefer peer environment more than a family. Peers become the role model for a young who strive to emulate or even subjected to the influence of their friends.At this age, young people begin to seek their own place in life, seeks to crystallize plans for life, trying to find the types and areas of activity, which could be particularly useful due to their individual capabilities, talent and interest.The existence of a class is closely linked with the issue of social position in the group. A child entering a group class it wants to be recognized and accepted. Not all children are successful, some fairly easy to acquire and maintain a good position in the group of friends, others are moved away by them fall into conflicts and difficulties.Due to popularity in the group can be divided into units allowed - popular and liked, referring proper social contacts discarded - not enjoying the popularity of very negative feelings, falling into conflicts and to improperly formed social contacts.Researches had eventually lead to investigate the correlation between the aggressiveness of the students and their popularity or rejection. The results showed that this correlation exists in the test classes. Thus arises conclusion that the person recognized by the class as the most aggressive are also the most popular among young people.
W niniejszej pracy chcę przedstawić jak kształtuję się popularność i odrzucenie w grupie rówieśniczej ze względu na przejawianą agresywność wśród uczniów Liceum Ogólnokształcącego w klasach 1 Grupa rówieśnicza odgrywa w życiu młodego człowieka obok rodziny najważniejszą rolę. W okresie rozwojowym przypadającym na ostatnie lata gimnazjum młodzież zaczyna przekładać środowisko rówieśnicze nad rodzinę. To rówieśnicy stają się dla młodego człowieka wzorem, który stara się naśladować czy nawet poddaje się wpływom swoich przyjaciół. W tym wieku młodzież zaczyna poszukiwać własnego miejsca w życiu, dąży do skrystalizowania planów życiowych, próbuje znaleźć rodzaje i tereny aktywności, w których mogłaby być szczególnie użyteczna, ze względu na swoje indywidualne możliwości, to jest uzdolnienia i zainteresowania.Istnienie klasy wiąże się ściśle z zagadnieniem pozycji społecznej w grupie. Dziecko wchodząc w grupę klasową chce być przez nią uznane i zaakceptowane. Nie wszystkim dzieciom się to udaje, jedne dość łatwo zdobywają i utrzymują dobrą pozycję w gronie kolegów, inne są przez nich odsuwane, popadają z nimi w konflikty i trudności. Uwzględniając popularność w grupie można wyróżnić jednostki akceptowane – popularne i lubiane, nawiązujące prawidłowe kontakty społeczne, odrzucane – nie cieszące się popularnością, wzbudzające ujemne odczucia, popadające w konflikty i mające nieprawidłowo ukształtowane kontakty społecznePrzeprowadzone w pracy badania miały ostatecznie doprowadzić do zbadania korelacji pomiędzy agresywnością danego ucznia a jego popularnością bądź odrzuceniem. W wyniku badań stwierdzono, że taka współzależność w badanych klasach istnieje. Nasuwa się więc z tego wniosek, że osoby uznane przez klasę jako najbardziej agresywne nie są jednocześnie najbardziej popularnymi wśród młodzieży.