Tytuł pozycji:
Image of a vampire in the mass media.
Głównym problemem badawczym pracy dyplomowej jest pytanie: czy środki masowego przekazu zmieniły sposób postrzegania wampirów przez ludzi? Kwestia ta jest rozpatrywana przy pomocy takich mediów jak książka, film, telewizja, prasa, Internet, a także reklama. Przed analizą wybranych mediów, przedstawiona została krótka historia wampiryzmu. W pracy zostały zaprezentowane jedne z ważniejszych pozycji literackich i filmowych na temat wampirów począwszy od XIX wieku do czasów obecnych. Opisani zostali także polscy seryjni mordercy, których prasa nazwała „wampirami” – Tadeusz Ołdak, Stanisław Modzelewski, Karol Kot, Zdzisław Marchwicki, Joachim Knychała oraz Leszek Pękalski. Omówionych zostało także kilka reklam wampirycznych. Wykonana metoda porównawcza, dzięki której zestawiono ze sobą różne obrazowanie wampira przez media oraz analiza zawartości tekstu wykazała, że dzięki środkom masowego przekazu postrzeganie wampira przez ludzi się zmieniło.
The main research problem of the thesis focuses on the question whether mass media have changed the way in which people perceive vampires. The issue is discussed with the use of such media as books, movies, television, the press, the Internet and also advertising. In the thesis, the main analysis of the selected media is preceded by presenting a brief history of vampirism. What is more, there were presented particular examples of the most important literary works and films about vampires, from the 19th century to the present. There were also described Polish serial killers, by the press called “vampires,” including Tadeusz Ołdak, Stanisław Modzelewski, Karol Kot, Zdzisław Marchwicki, Joachim Knychała and Leszek Pękalski. In addition, a few cases of vampire advertising were also discussed. The comparative method that was used to compare the various representations of vampires in the media and the content analysis of the material showed that the human perception of the vampire has changed because of the mass media.