Tytuł pozycji:
Robins and Worms. The Portrayal and Meaning of the World of David Lynch.
Praca magisterska poświęcona twórczości Davida Lyncha. W pierwszym rozdziale autor pracy przedstawia postmodernizm i modernizm filmowy, by na tym tle umiejscowić twórczość amerykańskiego reżysera i wykazać, że posiada ona cechy obu tendencji, nie należąc do końca do żadnej z nich. Drugi rozdział to analiza filmów Davida Lyncha, a przede wszystkim opis świata przedstawionego i sposobu odnajdywania się w nim bohaterów. Pojawiają się między innymi nawiązania do psychoanalizy, w tym do koncepcji baśni Bruno Bettelheima i myśli Carla Gustawa Junga. Autor stara się udowodnić, iż kino Davida Lyncha stanowi rodzaj swoistej mitologii, która dotyczy podstawowych aspektów życia ludzkiego. Ostatni rozdział to refleksja nad filmem „Inland Empire” w kontekście książki „Kino i wyobraźnia” Edgara Morina. Autor opisuje jak w ostatnim filmie Davida Lyncha przedstawiony jest mechanizm „projekcji – identyfikacji”. W ten sposób przybliżona zostaje koncepcja kina, którą można odnieść także do wcześniejszych filmów amerykańskiego twórcy.
The master thesis about the films of David Lynch. In the first chapter, the author describes the post-modernist and modernist cinema to show that the work of David Lynch belongs to both of those categories, though neither of them alone is adequate enough to describe it. The aim of the second chapter is to portray the way the world is presented in David Lynch's films, and to show how the protagonists operate within it. To obtain it, the author refers to Bruno Bettelheim's understanding of fairy tales, and to some of the thoughts of Carl Gustav Jung. The last chapter refers to Edgar Morin's book "The Cinema, or The Imaginary Man" (the “projection-identification” complex especially), and contains the analysis of the film "Inland Empire".