Tytuł pozycji:
Fashion in People’s Republic of Poland as manifestation of individualism based on examples from “Przekrój” and “Przyjaciółka”
Niniejsza praca przedstawia obraz mody w oparciu o sposób, w jaki pisały o niej dwa poczytne tygodniki „Przyjaciółka” i „Przekrój” w latach 1954-1989. Okres PRL-u był specyficzny dla polskiej mody ze względu na powszechne braki materiałów i podstawowych elementów garderoby oraz trudną sytuację gospodarczą. Pomimo tego Polacy potrafili znaleźć sposób, jak w szarej rzeczywistości PRL-u wyglądać modnie. Celem pracy jest zobrazowanie różnic w przedstawianiu tematu mody w zależności od potencjalnego odbiorcy. W badaniach posłużono się analizą zawartości artykułów publikowanych w czasopismach „Przekrój” i „Przyjaciółka” w latach 1954 – 1989. Obydwa tygodniki wywarły ogromny wpływ na kształtowanie obrazu mody w Polsce Ludowej. Wyniki analizy udzielają odpowiedzi na pytanie, czy wszyscy czytelnicy w równym stopniu mogli wyrażać swój indywidualizm, czerpiąc wiedzę o modzie na podstawie artykułów prasowych oraz jak moda broniła się w czasie braku podstawowych towarów i trudnej sytuacji rynkowej. Inne pytania badawcze na które niniejsza praca udziela odpowiedzi to: czy system polityczny wywierał wpływ na sposób przedstawiania mody w prasie? Na jakich wzorcach, zachodnich czy socjalistycznych, opierała się polska moda w „Przekroju” i „Przyjaciółce”? Czy artykuły o modzie namawiały do własnej kreatywności? Czy polska moda odbiegała od schematów?
This dissertation illustrates how two widely read magazines “Przekrój” and “Przyjaciółka” were describing polish fashion between 1954 and 1989. This period of time was specific for polish fashion because of inaccessibility of clothes and difficult economical conditions. Despite of that Polish people could find the way how to look fashionable in gray reality of People’s Republic of Poland [Polish – PRL].The purpose of this thesis is to present the differences in way of writing about fashion according to other target group. The research are based on analysis of articles content published in magazines “Przekrój” and “Przyjaciółka” in period of 1954 – 1989. Both of magazines had a great influence on creating the image of fashion in People’s Republic of Poland. The results of the analysis provide answers to the question that all readers are equally able to express their individuality drawing knowledge about fashion from newspaper articles. How the fashion self-defended in the time of no basic goods and the difficult market situation? Did the political system have influence on the way of presenting fashion issue in the press? On what models, capitalist or socialist, were the articles about fashion based on ? Did articles about fashion encouraged creativity? How original was the polish fashion?