Tytuł pozycji:
The implementation of Quality Management System in accordance with ISO 9001 in IMI International branch TA Hydronics in Olewin
Celem pracy jest ocena wdrażania systemu zarządzania jakością w organizacji TA Hydronics w odniesieniu do normy ISO 9001 oraz zdobycie dowodów potwierdzających hipotezę główną, mówiącą, że wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001 prowadzi do usprawnienia modelu zarządzania organizacją. Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością zgodnego ze standardem ISO 9001 prowadzi do zmiany sposobu zarządzania organizacją, zmieniając koncentrację z funkcjonowania poszczególnych działów na podejście procesowe. Przedstawienie procesu wdrażania w IMI International oddział TA Hydronics ma na celu pokazanie, jakie zmiany w działaniu organizacji przynosi postępowanie zgodne ze standardem ISO 9001 i poddanie systemu zarządzania jakością procesowi certyfikacji przez niezależną jednostkę. Problemem badawczym jest wskazanie różnic w sposobie zarządzania organizacją przeciwstawiając okres przed wdrożeniem i po uzyskaniu certyfikacji. Metodologia badawcza oparta jest na badaniu dokumentacji systemowej, skuteczności i efektywności wdrożonych metod i narzędzi (jakościowych, ciągłego doskonalenia i lean management), analizie przeprowadzonych auditów (wewnętrznych i zewnętrznych), wywiadzie wśród pracowników poszczególnych jednostek organizacyjnych i ankiecie dotyczącej samooceny poziomu dojrzałości organizacji wśród kadry kierowniczej. Przeprowadzone badania potwierdziły hipotezę, że wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001 usystematyzowało poprzedni system zarządzania organizacją oraz wprowadziło metody zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tych procesów.
Aim of this study is to evaluation the implementation of the quality management system conforming with ISO 9001 in the TA Hydronics. The main hypothesis of this study is that the implementation of the quality management system conforming to ISO 9001 leads to the improvement of management model. The implementation of the Quality Management System according to ISO 9001 standard leads to a change in the organization management. It focus on functioning of individual departments and it place emphasis on process approach actions. Presentation of the implementation process in the TA Hydronics shows what changes in the operation of the organization brings proceedings according to requirements associated with ISO 9001 - Quality Management System and auditing this system by an independent certification body. The research problem is to identify the differences between the organization management during the period before and after the implementation process and certification audit. Research methodology is based on the study of system documentation, effectiveness and efficiency of the implemented methods and tools (quality tools, continuous improvement tools and lean management tools), the analysis carried out audits (internal and external), the analysis of prepared interviews among employees from each organizational units and the analysis of prepared self-assessment survey for top management staff. The study confirmed the hypothesis that the implementation of a quality management system associated with the ISO 9001 requirements, improves interaction between the processes and systematizes each action (through procedures) and also the implements management methods to ensure effective operation and control of these processes.