The aim of this study was to describe the essence of leadership, show the role and meanings of political leaders and their impact on the political and social reality.In the first two chapters present the theoretical aspects of leadership.Describes the types of leadership and the characteristics of political leadersDescribe also the evolution of the political leadership and show its contemporary significance.Describes the tasks and goals of political leaders and the ways of their implementation, as well as measures that help to gain political followers.A key issue of this study was to determine: who, how and why is a political leader.Allowed to establish a claim that modern political leaders are focused on taking targeted actions aimed at gaining maximum support.The main task of politicians is a dialogue with the public. This dialogue is conducted through the media, which have a huge impact on creating the image of politics.Media are a source of information about a politician. Politician who want to gain the support of the citizens, the first should gain the favor of the media. Media help to build positive image in the eyes of citizens.Media image of politics has become a necessity, it is difficult to function without political market and in the minds of voters.Includes also an analysis of selected articles published in Newsweek, Wprost and Gazeta Polska. This analysis was describe how newspapers creating the image of a political leaderDiscusses issues of leadership, political marketing, political communication and the campaign practices, shows how the selected mechanisms exist in contemporary politics.
Celem pracy było opisanie istoty przywództwa, ukazanie roli i znaczenia liderów politycznych oraz ich wpływu na rzeczywistość polityczną i społeczną. Punktem wyjścia było przedstawienie teoretycznych aspektów przywództwa opisywanych w literaturze. Posłużyło to do opisania procesu ewolucji przywództwa politycznego oraz ukazania jego współczesnego znaczenia. Przedstawiono zadania oraz cele przywódców politycznych oraz sposoby ich realizacji, a także środki oddziaływania wykorzystywane przez przywódców politycznych do zjednywania sobie potencjalnych zwolenników. Niezbędne ku temu okazało się przybliżenie typów przywódców i cech uważanych za charakterystyczne dla każdego lidera politycznego.Zmieniający się nieustannie rynek polityczny wymusza na kandydatach na liderów politycznych, dostosowywanie się do nowych reguł i zasad, które rządzą współczesną sferą polityki. Instrumenty i techniki klasycznego marketingu, marketingu politycznego, komunikacji politycznej i public relations, które jeszcze do niedawna były nieznane w Polsce, dziś stają się popularne powszechnie używane, w celu przybliżenia kandydata do osiągnięcia politycznego sukcesu. Coraz rzadziej o sukcesie kandydata na lidera politycznego decydują nie jego obiektywne cechy tożsamości, wykształcenie, kompetencje, przeszłość polityczna, dokonania czy zasługi, a arsenał środków i narzędzi marketingu politycznego oraz public relations.Kluczowym zagadnieniem podjętym w pracy była próba ustalenia: kto, w jaki sposób i dlaczego zostaje liderem politycznym. Uważa się, że wpływ na legitymizacje przywódców mają czynniki psychologiczne, społeczne i historyczne. A to z kolei, pozwoliło sformułować opinię, iż współcześni liderzy polityczni skupiają się na podejmowaniu celowych działań zorientowanych na zdobycie maksymalnego poparcia. Większość wykorzystywanych w tym celu mechanizmów pochodzi z popularnego od kilku lat marketingu politycznego. Marketing polityczny ma także związek z komunikowaniem politycznym oraz komunikacją perswazyjną. Jest w stanie skłonić i przekonać odbiorcę komunikatu do zachowań i postaw pożądanych przez nadawcę. Kluczem do sukcesu jest także pozostawanie w ciągłym dialogu ze społeczeństwem. Współcześnie jednak ten dialog prowadzony jest za pośrednictwem mediów, które mają ogromny wpływ na kreowanie wizerunku polityka. Najczęściej to właśnie media stanowią dla potencjalnego wyborcy źródło informacji o danym kandydacie. Dziś, aby zdobyć zaufanie i poparcie wyborców polityk musi uzyskać najpierw poparcie i sympatie mediów, które będą pokazywać go w dobrym świetle i przyczyniać się do budowania jego pozytywnego wizerunku w oczach odbiorców. Wizerunek medialny polityka stał się koniecznością, bez niego trudno funkcjonować na rynku politycznym oraz w świadomości wyborców. Media w społeczeństwach demokratycznych to gracz mający potężną władzę. W poniższej pracy podjęto się próby zanalizowania wybranych materiałów opublikowanych na łamach trzech tygodników opiniotwórczych: Gazety Polskiej, Newsweeka i Wprost, dotyczących Donalda Tuska oraz Jarosława Kaczyńskiego, ich działalności politycznej, działań PR oraz oceny prezentowanego wizerunku. Jest to próba odpowiedzi, między innymi, na takie pytania jak: czy w prasie opiniotwórczej możemy znaleźć informacje dotyczące programu politycznego Donalda Tuska oraz Jarosława Kaczyńskiego, fragmenty ich merytorycznych wypowiedzi, przykłady konkretnych zachowań?; czy częściej piszę się o nich w kontekście działalności PR ich sztabów wyborczych, subiektywnych cechach osobowości, etc.?; jak te informacje przedstawiane są na łamach danej gazety? Poniższa praca porusza zagadnienia przywództwa, marketingu politycznego, komunikacji politycznej, praktyk kampanijnych oraz pokazuje, jak wybrane mechanizmy funkcjonują we współczesnej sferze polityki i jaka rolę we współczesnej polityce odgrywają media.