Tytuł pozycji:
Kreatywność jako kluczowa kompetencja pracowników
The aim of this thesis is to discuss and analyze the creativity in the workplace as a key competence of the employees. The thesis explains what competences are and what impact they have on achieving effective results by the groups and the organization. What is more, the thesis raises the point of identifying, testing, developing and motivating creative activities by using various methods and techniques of creative thinking and problem solving. It also contains information about the importance of creativity in building the innovative environment and creative management of the company.Two researches were conducted by using two research methods: a content analysis and a questionnaire. The content analysis was intended to show how creativity is viewed by employers and employees who are working in various industries and on various job positions. In only 10% of the nearly 4,000 job advertisements which have been analyzed, the employers pointed creativity as one of the requirements for the job position. Nonetheless, the questionnaire indicated that 95% of the 71 respondents, considered themselves as a creative person, and majority of respondents agreed that new ideas and innovation are important elements in their work. Both studies demonstrated that employers and employees appreciate the creativity and it is essential to achieve success, but also revealed gaps in manager’s knowledge about developing and encouraging employees to think creatively at work.
Celem pracy jest omówienie i analiza tematu kreatywności w miejscu pracy jako kluczowej kompetencji pracowników. Wyjaśniono w niej czym są kompetencje zawodowe i jaki wpływ mają na osiąganie efektywnych wyników przez jednostkę, zespół i organizacje. W pracy poruszone zostały takie kwestie jak: rozpoznanie, badanie, rozwijanie i motywowanie do kreatywności wykorzystując różne metody i techniki twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Zaznaczono jak ważna jest kreatywność w tworzeniu innowacyjnego środowiska i zarządzaniu firmą. Przeprowadzono dwa badania, w których wykorzystano dwie metody badawcze: analizę treści oraz ankietę. Badania miały na celu ukazanie jak kreatywność jest postrzegana przez pracodawców i pracowników z różnych branż i stanowisk. W tylko 10% z blisko 4000 ogłoszeń o pracę, które zostały przeanalizowane, pracodawcy wskazali kreatywność jako jedno z wymagań na dane stanowisko pracy. Ankieta wskazała, że 95% spośród 71 respondentów, uważa się za osoby kreatywne i większość przyznała, że nowe pomysły i innowacyjność są ważnymi elementami w ich pracy. Oba badania udowodniły, iż zarówno pracodawcy, jak i pracownicy cenią kreatywność i jest ona niezbędna by osiągnąć sukces, ale jednocześnie ujawniono braki wiedzy menedżerów na temat rozwoju i pobudzania do twórczego myślenia pracowników.