Tytuł pozycji:
Teoria pogody aksjologicznej na przykładzie Chin
W pracy podjęto próbę opisania teorii pogody aksjologicznej. Oparto się na definicji potencjału społecznego i jego wyznaczników. Określono płaszczyzny porozumienia społecznego i czynniki wpływające na jego kondycję. Sklasyfikowano także rodzaje społeczeństw w oparciu o te wyznaczniki. Praca pokazuje w jaki sposób stan relacji społecznych na płaszczyźnie tradycji, rodziny i religii przekłada się na potencjał danego społeczeństwa. W oparciu o te wyznaczniki powstał termin ciśnienia aksjologicznego określającego sposób interakcji pomiędzy poszczególnymi społeczeństwami w których pogoda aksjologiczna jest różna. Te założenia zostały użyte przy zaprezentowaniu teorii pogody aksjologicznej na przykładzie Chin. Tezą pracy jest przekonanie, że to właśnie potencjał społeczny osłabiony przez złą pogodę aksjologiczną w Państwie Środka zdecyduje o tym, że to państwo nie stanie się nowym hegemonem na arenie międzynarodowej.
In this work, there is presented axiology weather theory. It is based on social potential definition and its determinants. It defines the levels of social arrangement and its indicators. Societies were classified by them. Work shows how social relations on tradition, family and religion level impacts the social potential of given society. Having these determinants author creates axiological pressure term. It defines the way different societies interact on each other depending on their axiological weather. Whole theory is pictured using China example. Main thesis is that Middle Kingdom will not be able to become another international relations hegemon, because of its social potential impared by bad axiological weather.