Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

THE INTERNET AND TRADITIONAL TOOLS IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF POLISH EFL TEACHERS

Tytuł:
THE INTERNET AND TRADITIONAL TOOLS IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF POLISH EFL TEACHERS
INTERNET JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU ZAWODOWEGO POLSKICH NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Autorzy:
Rusek, Bartosz
Słowa kluczowe:
Nauczanie Języka Angielskiego, Internet w pracy nauczyciela, Samorozwój nauczyciela języka angielskiego
Professional Development, The Internet in EFL Teaching, Teacher Development EFL Teaching
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy było przedstawienie różnych aspektów rozwoju zawodowego nauczyciela oraz sposobów wykorzystania Internetu do tego celu. Pierwszy rozdział skupia się wokół definicji rozwoju nauczyciela. Autor starał się w nim pokazać różne opinie oraz definicje rozwoju zawodowego. Powołując się na źródła autor starał się również określić cechy, jakie powinien mieć dobry nauczyciel. Rozdział ten jest również przeglądem metod, które pomagają nauczycielom w procesie rozwoju zawodowego. Ten rozdział opisuje aspekty, które wchodzą w skład rozwoju zawodowego nauczyciela. Rozpoczynając od uczestnictwa w konferencjach, a kończąc na tzw, self- reflection’, czyli wyciąganiu wniosków z własnych doświadczeń w pracy zawodowej. Rozdział pierwszy porusza także temat CPD – Continuing Professional Development, czyli ciągłego kształcenia się przez nauczycieli oraz jego aspektów. Praca stara się także określić drogę, którą nauczyciele języka obcego muszą przejść, aby wiedza zdobyta na uczelni pozwoliła im stać się kompetentnymi nauczycielami języka angielskiego.Rozdział drugi poświęcony jest roli, jaką odgrywa Internet w samokształceniu się nauczycieli oraz opisuje sposoby jego wykorzystania. Autor skupił się na takich kwestiach jak uczestnictwo w konferencjach online czy efektywne szukanie dodatkowych materiałów w sieci. Omówione zostały również kwestie korzystania z forów językowych, czatów oraz blogów. W rozdziale można również znaleźć podrozdział dotyczący kursów ICT, które wspomagają wiedzę nauczycieli dotyczącą wykorzystania technik informatycznych w ich pracy oraz szkolą nauczycieli w zakresie wykorzystania tej wiedzy w ich pracy zawodowej. Rozdział opisuje kanały YouTube oraz TeacherTube jako metody ulepszania warsztatu nauczycieli. Ciekawą kwestią jest także wykorzystanie Facebooka do kontaktu z nauczycielami z całego świata za pośrednictwem tzw. grup i fanpage'ów.Rozdział trzeci stanowi opis badania. Autor opisał cele badań, sposoby dobierania grupy do badania, ograniczenia oraz granice błędu w badaniach jak również cele badań. Rozdział zawiera również opis grupy badanych, opis ankiety zawierającej 15 zarówno zamkniętych jak i otwartych pytań, które stanowią podstawę wywiadu przeprowadzanego przez autora z badanymi. W rozdziale tym możemy również znaleźć opis wywiadów przeprowadzonych z ośmioma uczestnikami badań. Celem badań było zbadanie sposobów rozwijania się zawodowo oraz określenie roli Internetu w tym rozwoju.Rozdział trzeci również opisuje oraz analizuje wyniki wywiadów, które autor przeprowadził z siedemdziesięcioma nauczycielami szkól zarówno podstawowych jak i średnich czy językowych. Pytania zadawane nauczycielom są pogrupowane ze względu na treść. Badanie owe wykazały, iż w większości nauczyciele starają się wspomagać swój samo – rozwój. Wśród używanych przez nich metod Internet odgrywa dużą rolę. Używany jest głównie do poszukiwania dodatkowych materiałów na lekcje. Badania wykazały, iż część tych materiałów jest słabej jakości lub dostęp do nich jest utrudniony. Niemniej, niektórzy nauczyciele przyznali, iż czytają w sieci artykuły metodologiczne. Nauczyciele w bardzo ograniczonym stopniu korzystają z forów internetowych oraz blogów. Badania wykazały, że wśród starszych nauczycieli istnieje tendencja do korzystania z tradycyjnych metod. Tworząc portfolio robią to w wersji papierowej. Bardzo ważna jest dla nich ocena i rada przełożonych i kolegów. Młodsi nauczyciele, tak jak ich starsi koledzy, również cenią sobie ocenę i radę współpracowników. Badania wykazały, że Internet oraz jego możliwości wciąż nie są w pełni wykorzystywane przez nauczycieli do samorozwoju. Przyczyna tego może tkwić w zbyt małej wiedzy i edukacji w kierunku nowoczesnych technologii gdyż znikoma grupa wśród badanych nauczycieli miała okazję uczestniczyć w kursach lub szkoleniach dotyczących technik wykorzystania Internetu w pracy zawodowej.

The aim of this thesis was to present different aspects of teachers’ self-development and the ways in which the internet can be used for such purposes. The first chapter concentrated on the definition of teacher self-development - the author presented different opinions and definitions of the term. The author also specified the primary characteristics of a good teacher. This chapter is also an overview of different methods that help teachers in their professional careers - from attending workshops to self-reflection. The first chapter also touches upon the subject of CPD (Continuing Professional Development) and its aspects. The second chapter was devoted to the role of the internet in teachers’ self-development and described the ways in which the internet can be used. In this chapter, the author focused on such issues as online workshops and conferences, along with searching and sourcing the internet for additional materials. A variety of important issues were also discussed, including the use of language forums, chats and blogs. The Electronic Portfolio was also mentioned as one of the methods of gathering outcomes during a professional career. The chapter also described YouTube and TeacherTube as potential tools of improving a teacher’s skills. The third chapter described the study. The aim of this research was to investigate the various ways and methods implemented by teachers in the pursuit of self-development. The purpose of the research was also to investigate teachers’ readiness for online professional development and whether this varies according to the age of the participants. The same chapter also describes and analyses the results of the questionnaires and interviews among 70 subjects teaching in primary, secondary and language schools. The research showed that in most cases, teachers proactively try to enhance their self-development. The internet clearly plays a significant role among the methods of professional self-development used by the subjects. It is mainly used to search for additional materials for lessons. The research showed that some of these materials are of poor quality, while free and easy access to some is not always available. Nevertheless, the subjects commonly admitted to reading books and methodological magazines online. The subjects also indicated a very rare use of internet forums, chats or blogs. The author noted a tendency to use traditional methods among the older subjects. While creating a portfolio, they tend to opt for a paper version. Peer observation is for them more reliable and dependable than the advice they can receive from the internet sources and chat rooms. Surprisingly, many of the interviewed teachers had the opportunity to attend ICT courses and those who have taken part appreciate their value, stating that the courses have a positive effect on their professional work. The research showed that younger teachers also appreciate the evaluation and advice from their colleagues. What’s more, the research and its findings proved that the internet and its infinite possibilities are not at present being fully used by the teachers. The reason for this may primarily lie in a lack of knowledge and education on the subject of modern technologies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies