Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od niewielkiej osady do Świętego Miasta Trzech Religii. Emancypcja Jerozolimy w świetle procesów historycznych.

Tytuł:
Od niewielkiej osady do Świętego Miasta Trzech Religii. Emancypcja Jerozolimy w świetle procesów historycznych.
From a small settlement to the Holy City of Three Religions. Jerusalems emancipation in the light of historical processes.
Autorzy:
Ćwiękała, Klaudia
Słowa kluczowe:
Świątynia, Muhammad, Jezus, Dawid, Święte Miasto,
Temple, Dawid,Muhammad, Holy City, Jesus
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Trzy największe religie monoteistyczne uważają Jerozolimę za święte miasto. Każda z nich stworzyła swoją własną mitologię i geografię Świętego Miasta. W pracy przedstawiono procesy historyczne, w wyniku których Jerozolima zyskała święty status dla Żydów, chrześcijan i muzułmanów. Zgodnie z tradycją żydowską Jerozolimę zdobył w X wieku Dawid. Sprowadzenie Arki Przymierza i budowa Świątyni nadały miastu wyjątkową pozycję. Odkrycia archeologiczne dowodzą jednak, że w tym czasie Jerozolima była małą osadą. Legenda Dawida i Salomona była wielokrotnie przeredagowywana. Powstała historia, która zawiera opisy czasów późniejszych i łączy w sobie dwie tradycje : Izraela i Judy. W rzeczywistości dopiero reforma Jozjasza z VII w. p .n. e. ustanowiła prymat Świątyni. Dla chrześcijan miasto stanowi przede wszystkim miejsce męki i śmierci Jezusa. Jerozolima jest trzecim świętym miastem muzułmanów. Zgodnie z VII surą Koranu Święte Miasto miał odwiedzić prorok Muhammad podczas tzw. Nocnej podróży. Następnie Muhammad miał wstąpić do nieba. Trzy religie abrahomowe rywalizowały o świętą przestrzeń tworząc wspaniałe budowle architektoniczne wokół miejsc kultu.

Jerusalem is considered a holy city by three of the world's major monotheistic religions. Each of them has created its own mythology and geography of the Holy City. This thesis presents the historical processes as a result of which Jerusalem has gained a holy status for Jews, Christians and Muslims. According to the Jewish tradition, Jerusalem was captured by David in the 10th century. Bringing the Ark of the Covenant to Jerusalem and the construction of the temple gave the city a unique position. Archaeological discoveries prove, however, that at the time Jerusalem was only a small settlement. The legend of David and Solomon was modified several times. This led to the formation of a history containing descriptions of later times and combining two traditions: one of Israel, and the other of Judah. In fact, it was only the reform of Josiah in the 7th century BC which established the primacy of the Temple. For Christians, the city is above all a place of passion and death of Jesus. Jerusalem is the third holiest city of the Muslims. According to the 7th Sura of the Koran, it is believed that the Holy City was visited by the prophet Muhammad during his so-called Night Journey, after which he ascended to heaven. Three Abrahamic religions competed for the sacred space by creating magnificent architectural structures around places of worship.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies