Tytuł pozycji:
High school students free time management
The object of thesis is the issue of leisure activities for high school students. Leisure time is a task to which the individual may voluntarily donate for entertainment, relaxation and self-development. The thesis presents the problem of leisure from a historical perspective, the environment and development. Particular attention has been paid to the process of globalization and its impact on the lives and development of the human personality. Aim of this text is to investigate what forms of leisure and high school students prefer the factors that differentiate these preferences. In addition, the goal is to formulate guidelines for the work of the school of education. In this work the method of diagnostic survey was used. The main research tool was a self constructed questionnaire. Additional tools were: Value scale by M. Rokeach, G. Spranger interest questionnaire and modified versions of the tools by Z. quenches - Index of schools and recreational resource Questionnaire recreational infrastructure in the community. Studies have shown that the most common activity undertaken during leisure time is surfing the Internet (98.3% of respondents) and listening to music (96.7% of respondents). Factors such as gender, type of school and parents' education is not affected to a large extent on how the children use their leisure time. School to be duly served as recreation and culture-should focus on informing students about reliable accessible and interesting ways to spend free time, through diagnosis interests of the pupils got to know it and asked to provide the possibility of their development.
Przedmiotem pracy jest problematyka spędzania czasu wolnego przez młodzież licealną. Czas wolny jest zajęciem, któremu jednostka może oddawać się dobrowolnie dla rozrywki, odpoczynku lub własnego rozwoju. W pracy przedstawiono zagadnienie czasu wolnego z perspektywy historycznej, środowiskowej i rozwojowej. Szczególną uwagę zwrócono na proces globalizacji i jego wpływ na życie i kształtowanie osobowości ludzkiej. Celem pracy jest zbadanie jakie formy spędzania czasu wolnego preferują uczniowie liceów i jakie czynniki różnicują te preferencje. Dodatkowo celem jest sformułowanie wskazówek dla pracy wychowawczej szkoły. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Podstawowym narzędziem badawczym był samodzielnie skonstruowany kwestionariusz ankiety. Dodatkowymi narzędziami były: Skala wartości autorstwa M. Rokeacha, Kwestionariusz zainteresowań G. Sprangera oraz zmodyfikowane wersje narzędzi autorstwa Z. Gasia – Indeks zasobów rekreacyjnych szkoły i Kwestionariusz infrastruktury rekreacyjnej w społeczności lokalnej. Badania wykazały, iż najczęściej podejmowaną czynnością w czasie wolnym jest surfowanie po Internecie (98,3% badanych) i słuchanie muzyki (96,7% badanych). Takie czynniki jak płeć, typ szkoły czy wykształcenie rodziców nie wpływa w znacznym stopniu na sposoby wykorzystania czasu wolnego. Aby szkoła w należyty sposób pełniła funkcję rekreacyjna i kulturotwórczą, powinna skupić się na rzetelnym informowaniu uczniów o dostępnych, interesujących formach spędzenia czasu wolnego, poprzez diagnozę poznawała zainteresowania swoich uczniów i postarała się zapewnić możliwość ich rozwoju.