Tytuł pozycji:
Role playing games as psychologist's and psychotherapist's tool
Mianem Narracyjnych Gier Fabularnych określa się działalność ludyczną polegającą na odgrywaniu ról bohaterów wspólnie konstruowanej opowieści. Przykłady zastosowania gier tego typu w edukacji i pedagogice pozwalają przypuszczać, że możliwe będzie również stworzenie na ich podstawie technik diagnozy i oddziaływań psychologicznych. Niniejsza praca stanowi zbiór hipotez dotyczących możliwości konstrukcji takich narzędzi dla: psychologii dzieci i młodzieży, psychologii narracyjnej, badań projekcyjnych, dramy i psychodramy, terapii grupowej, terapii poznawczo-behawioralnej, terapii psychodynamicznej. Część właściwą poprzedza omówienie znanych związków RPG z lepiej poznanymi przez psychologię dziedzinami kultury.
The term „Tabletop Role-playing Games” describes a ludic activity consisting of playing roles of characters in a story that is being constructed in the process by the group. Examples of these games' applications in education and pedagogics suggest possibility of creating similar psychological diagnostic and therapeutic techniques. This paper contains hypotheses regarding possibility of constructing such tools for: working with infants and adolescents, narrative psychology, projective testing, drama and psychodrama, group therapy, cognitive-behavioral therapy, psychodynamical therapy. Also, relationships between RPG and better psychologically described domains of culture are discussed.