Tytuł pozycji:
Spostrzegany realizm programów typu reality-show przez młodzież. Rola wieku, płci i zakresu kontaktów z mediami
Tematem pracy badawczej były sposoby interpretacji realizmu i fikcyjności szczególnego typu przekazu audiowizualnego, jakim są programy reality-show. W kręgu zainteresowań były różnice indywidualne w zakresie spostrzeganego realizmu programów reality-show związane z płcią oraz wiekiem. Ponadto, celem badania było stwierdzenie związku pomiędzy zakresem kontaktów z mediami, oraz zakresem kontaktów z reality-show, a spostrzeganym realizmem reality-show. Badania przeprowadzono maju i czerwcu 2012, wśród uczniów szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego. Objęto nimi losowo dobraną grupę młodzieży wieku 12-17 lat. Jako metodę badawczą zastosowano autorskie kwestionariusze spostrzeganego realizmu oraz zakresu kontaktu z mediami. Zaobserwowano efekt istotny statystycznie pomiędzy wiekiem, a spostrzeganym realizmem (p<0,001), a także nieistotny statystycznie efekt pomiędzy płcią, a spostrzeganym realizmem (p>0,05). Dowiedziono, że istnieje związek zarówno pomiędzy zakresem kontaktów z mediami ekranowymi oraz programami reality-show, a spostrzeganym realizmem reality-show (p<0,001).
The aim of the study was to evaluate the ways of interpreting reality and fiction in reality show programs. The research focused mainly on individual differences including gender and age in the perception of realism of reality shows. In addition, the objective was to determine whether screen media use and exposition to reality shows correlates with the perceived realism of such type of programs. The study was conducted over a period of May and June 2012 among a group of primary and high school students age 12 to 27. The research method used questionnaires created for the purpose of the study. Statistically significant effect was observed between age and perceived realism (p <0.001). On the other hand the hypothesis concerning gender differences in this regard were denied (p> 0.05). The results confirmed the correlation between screen media use and perceived realism as well as the correlation between the exposition to reality shows and perceived realism. (p<0,001).