Tytuł pozycji:
Dances from the musical manuscript Mus. ms. 40598 belonging to the Jagiellonian Library collection. The transcription and the characteristics.
The research is focused on dances comprised in a lute tablature manuscript from the second half of the sixteenth century, kept in the Jagiellonian Library in Krakow under the signature Mus. ms. 40598. The manuscript belongs to the collection of musical pieces, stored before the World War II in Berlin Staatsbibliothek. It is written in German tablature notation and represents a very valuable source of Renaissance lute repertoire, including pieces highlighted with a word incipit, pieces without the title, and dances.The work consists of two parts – description and musical scores. The first part begins with a report on the state of research and some pieces of information on the manuscript, supplemented with additional observations made while working on the manuscript, followed by a description of the manuscript source and its content. The second chapter presents results of the analysis of dance compositions, arranged by their genre. When possible, the dances in question were compared with their other versions, preserved in European musical sources. The last part contains a summary of preceding chapters, followed by two additional annexes. The first one contains a table of all compositions listed in the manuscript, the second one – a musical score representing a different version of one of the dances from the studied manuscript, derived from Teütsch Lautenbuch by Melchior Neusidler.The second part – the larger one - contains a transcription of all dance pieces from the studied manuscript. The introduction to this part of the work provides a list of all dances, as well as the rules of the transcription and of the arrangement of the material. The above-mentioned introduction ends with a detailed recapitulative commentary, resulting from the analysis of individual pieces.
Przedmiotem badań są tańce zawarte w rękopiśmiennej tabulaturze lutniowej pochodzącej z drugiej połowy XVI wieku, przechowywanej w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie pod sygnaturą Mus. ms. 40598. Ów rękopis, należący do zbioru muzykaliów przechowywanych do II wojny światowej w berlińskiej Staatsbibliothek, spisany został niemiecką notacją tabulaturową i stanowi bardzo cenne źródło repertuaru lutniowego okresu Renesansu, zawierające utwory wyróżnione incipitem słownym, dzieła bez tytułu oraz tańce.Praca składa się z dwóch części – opisowej i nutowej. Pierwszą z nich otwiera stan badań i informacje dotyczące rękopisu, które uzupełniono o dodatkowe spostrzeżenia będące efektem pracy nad opisywanym manuskryptem. Dalej zamieszczono opis źródła oraz jego zawartości. W rozdziale drugim przedstawiono wyniki analiz kompozycji tanecznych w porządku wyznaczonym przez ich przynależność gatunkową. Dokonano także — w miarę możliwości — porównania z innymi wersjami omawianych tańców, zachowanymi w europejskich źródłach muzycznych. Zakończenie ma charakter podsumowujący informacje podane w poprzedzających go rozdziałach. Po nim umieszczono dodatkowo dwa aneksy. Pierwszy zawiera tabelę wszystkich kompozycji wpisanych do rękopisu, a drugi – utwór stanowiący inną wersję jednego z tańców badanego rękopisu, pochodzącą z Teütsch Lautenbuch Melchiora Neusidlera. Obszerniejsza część druga zawiera transkrypcje wszystkich utworów tanecznych z omawianego rękopisu. Ich wykaz zamieszczono w krótkim wstępie do tej części pracy, w którym również omówiono przyjęte zasady transkrypcji i porządkowania materiału. Na koniec wspomnianego wstępu zamieszczono szczegółowy komentarz rewizyjny sporządzony na podstawie badań poszczególnych utworów.