Tytuł pozycji:
Polityka kulturalna na tle głównych zasad polityki kulturalnej państwa, na przykładzie wybranych praktyk
- Tytuł:
-
Polityka kulturalna na tle głównych zasad polityki kulturalnej państwa, na przykładzie wybranych praktyk
Cracows cultural policy against the central cultural policy of Poland, based on few chosen examples of practices
- Autorzy:
-
Cygan, Małgorzata
- Słowa kluczowe:
-
polityka, kultura, festiwale, Kraków, wydarzenia
policy, culture, festivals, Cracow, events
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The master's thesis concerns the analysis of Cracow’s cultural policy against the central cultural policy of Poland, based on few chosen examples of practices. The purpose of this study is to investigate the changes that have been happening in Poland, and especially in Cracow, since they were initiated in 1989. An especially important aim is to present changes in the way of setting goals for the cultural policy at each of the successive stages of introducing a new political system –a democracy. Finally, the emphasis is put on the tools of implementing the cultural policy in Cracow. The author of the paper concentrates on the activity of Krakowskie Biuro Festiwalowe (The Krakow Festival Office) that was established as a commune, professional institution of culture specialized in the organization of cultural events.The main part of the paper is devoted to one of the festivals organized by Krakowskie Biuro Festiwalowe, Sacrum Profanum. Sacrum Profanum is one of the most important musical events that have appeared in recent years in Polish culture. This young festival, year after year, proposes an encounter with the most significant phenomena of 20th-and 21st-century music, as well as presenting the world's leading performers. The author of the paper carries out a programme analysis of the festival throughout years 2008-2012, basing on the programme booklets, published at every edition of the festival.
Przedmiotem pracy magisterskiej jest polityka kulturalna Krakowa na tle polityki kulturalnej państwa, na tle wybranych praktyk. Celem mojej pracy jest ukazanie zmian, zapoczątkowanych w roku 1989, które miały miejsce w naszym kraju, przy szczególnym uwzględnieniu miasta Krakowa. Istotnym elementem było dla mnie przedstawienie zmian, które zachodziły podczas formułowania założeń polityki kulturalnej w kolejnych etapach wdrażania nowego systemu politycznego – demokracji. Ponadto zwróciłam uwagę na narzędzia wykorzystywane podczas realizowania założeń polityki kulturalnej Krakowa, koncentrując się na działalności Krakowskiego Biura Festiwalowego powstałego, jako profesjonalna instytucja specjalizująca się w organizacji projektów festiwalowych.Dużą część mojej pracy poświęciłam festiwalowi Sacrum Profanum, które stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych, jakie pojawiły się w ostatnich latach w polskiej kulturze.Ten młody festiwal rokrocznie proponuje spotkanie z najbardziej znaczącymi zjawiskami muzyki XX i XXI wieku oraz prezentuje światową czołówkę wykonawców. Skupiając się na owym festiwalu dokonałam jego analizy programowej na przestrzeni ostatnich pięciu lat, przy wykorzystaniu książek programowych powstających przy okazji każdej edycji festiwalu.