Tytuł pozycji:
Wspólnota winy i niewiedzy. Elementy estetyki performatywności w nowych spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego
The subject of my thesis is analysis of performances directed by Krzysztof Warlikowski – (A)pollonia, Koniec, Krum, based on theory of performativity aesthetics created by Erika Fischer-Lichte. The first chapter consists of explanation of basic terms: performativity, performance, event. In the second chapter I analyze the role of electronic media used in perfomances as an important factor which enables direct contact between audience and performers. The third chapter is dedicated to the question of acting in performances of a new type.
Przedmiotem pracy jest analiza spektakli Krzysztofa Warlikowskiego określanych jako „nowe” – (A)pollonia i Koniec oraz spektakl Krum przez pryzmat estetyki performatywności, głównie w oparciu o teorię Eriki Fischer-Lichte. Rozdział pierwszy to objaśnienie podstawowych pojęć z zakresu estetyki performatywności. W rozdziale drugim opisuję rolę multimediów w omawianych spektaklach wskazując, że jest to ważny czynnik w nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu z widzem. Rozdział trzeci poświęcony jest aktorstwu opartemu na zasadach innych niż w tradycyjnym teatrze, opartemu na cielesnej współobecności wykonawców i odbiorców.