Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ kształcenia metodą Marii Montessori w okresie średniego dzieciństwa na rozwój adolescentów

Tytuł:
Wpływ kształcenia metodą Marii Montessori w okresie średniego dzieciństwa na rozwój adolescentów
The influence of education using the Maria Montessori method in middle childhood on the development of adolescents
Autorzy:
Osmańska, Izabela
Słowa kluczowe:
Maria Montessori, alternative education, adolscence
Maria Montessori, edukacja alternatywna, adolescencji
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis concerns the effects of Montessori’s applied pedagogy during middle childhood on adolescent personal development. I wanted to find out how the subjects remember the fact that they attended preschool, in which an alternative approach to upbringing was used. Maria Montessori’s pedagogical system places emphasis on the comprehensive development of the child. What seems to be interesting is if - in the opinion of children who attended Montessori’s kindergarten - the above-mentioned method influenced various aspects of their functioning within society. I conducted an interview in order to obtain information on their subjective assessment of the method. During this interview, I asked them about the meaning of specific rules applicable in the upbringing according to the Mantessori method, and how it affects their lives. By studying their development, I took into account their level of creativity, mental agility, sense of control and self-esteem.The study was conducted on a group of ten people. The condition was, that their stay in the Montessori preschool lasted at least three years and that they complete at least primary school. Tools that I used in the study were: the author’s semi-structured interview, Circle of Life (Koło Życia) - a method inspired by the circle of life method contained in the publication Unused Sphere (Niewykorzystana Strefa) by D. Wiszejko-Wierzbicka, Creative Behaviour Questionnaire KAHN S. Popek , questionnaire PK-4 F. Bryant, Resilience measurement scale SPP-18 N. Ogińska Bulik and Z Juczyński and M. Rosenberg Self-Esteem SES.The results of the study revealed that the subjects perceive the influence of their stay in the preschool, run by Maria Montessori, on their lives. The greatest influence of this method was seen by them in the field of work and study. The subjects of the study recognized the importance of Montessori’s education method in their relationships with family and loved ones as well as in social interaction. They recall the time spent in the preschool as pleasant, the teachers as being nice and having time for each child.The tested adolescents were characterized by their creative attitude, their sense of control bordering between average and high level and with above average mental resilience and average self-esteem. All the test subjects would choose to send their child to a kindergarten based on Maria Montessori’s pedagogy. This means that they consider it as a commendable and valuable method of education.

Praca ta dotyczy wpływu stosowania pedagogiki Marii Montessori w okresie średniego dzieciństwa na rozwój adolescentów. Chciałam dowiedzieć się jak osoby badane wspominają fakt, iż uczęszczały do przedszkola, w którym stosowane było alternatywne podejście do wychowania. System pedagogiczny Marii Montessori kładzie nacisk na wszechstronny rozwój dziecka. Ciekawym wydaje się być, czy w opinii absolwentów montesoriańskiego przedszkola, wspomniana metoda wpłynęła na różne aspekty ich funkcjonowania. Aby uzyskać informacje o subiektywnej ocenie przeprowadziłam wywiad, w którym pytałam o znaczenie konkretnych zasad stosowanych w wychowaniu według Marii Montessori na aktualne życie adolescentów. Badając ich rozwój wzięłam pod uwagę również poziom twórczości, prężności psychicznej, poczucie kontroli oraz samoocenę.Badanie przeprowadzone zostało w paradygmacie jakościowym na grupie dziesięciu osób. Warunkiem było, aby ich pobyt w przedszkolu Montessori trwał minimum trzy lata oraz, aby ukończyli oni co najmniej szkołę podstawową. Narzędzia, które użyłam w pracy to: autorski wywiad półstrukturyzowany, Koło Życia – metoda autorska inspirowana metodą koło życia zawartą w publikacji Niewykorzystana Strefa autorstwa D. Wiszejko-Wierzbickiej, Kwestionariusz Twórczego Zachowania KAHN S. Popka, Kwestionariusz PK-4 F. Bryanta, Skala pomiaru prężności SPP-18 N. Ogińskiej Bulik i Z. Juczyńskiego oraz Skala Samooceny SES M. Rosenberga.Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że osoby badane dostrzegają wpływ pobytu w przedszkolu prowadzonym metodą Marii Montessori na swoje życie. Największe jego znaczenie widzą w obszarze pracy i nauki. Osoby badane dostrzegają znaczenie pedagogiki Marii Montessori na swoje kontakty z rodziną i bliskimi osobami oraz na aktywność społeczną. Czas spędzony w przedszkolu wspominają jako przyjemny, a nauczycieli uważają za miłych i mających czas dla każdego dziecka. Badani adolescenci odznaczają się twórczą postawa, poziomem poczuciem kontroli, które osiągnęło wyniki na granicy średniego z wysokim, przeciętną prężnością psychiczną oraz przeciętną samooceną.Wszystkie badane osoby zdecydowałyby się na zapisane swojego dziecka do przedszkola prowadzonego według pedagogiki Marii Montessori. Oznacza to, że uważają oni montesoriański system wychowawczy za godny polecenia oraz wartościowy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies