Tytuł pozycji:
Job satisfaction and coping strategies at soft skills trainers
Celem niniejszej pracy była weryfikacja związków pomiędzy satysfakcją z pracy a strategiami radzenia sobie ze stresem w sytuacji szkolenia u trenerów prowadzących szkolenia z zakresu tzw. kompetencji miękkich. Do pomiaru wykorzystano: Minesocki Kwestionariusz Satysfakcji z Pracy (MSQ) autorstwa zespołu badawczego Minesockiego Projektu Rehabilitacji Zawodowej (Work Adjustment Project) na Uniwersytecie Minnestota oraz Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (COPE) autorstwa Charlesa Carvera i współpracowników. Próba liczyła 60 osób (30 kobiet i 30 mężczyzn) w wieku od 27 do 46 roku życia o doświadczeniu zawodowym i trenerskim od 2 do 20 lat. Ogólna hipoteza badawcza zakładała istnienie związków pomiędzy satysfakcją z pracy a strategiami radzenia sobie ze stresem. Założono współwystępowanie wysokiego poziomu satysfakcji ze strategiami aktywnego radzenia sobie oraz to, że osiąganie takiego poziomu satysfakcji utrudniają strategie polegające na unikaniu oraz koncentracji na emocjach w sytuacji prowadzenia szkolenia. Wyniki analiz świadczą o istnieniu związków między satysfakcją z pracy a strategiami radzenia sobie. Z wysokim poziomem satysfakcji z pracy współwystępują strategie aktywnego radzenia sobie. Z kolei strategie polegające na unikaniu utrudniają osiąganie wysokiego poziomu satysfakcji z pracy. Przeciwny do zakładanego okazał się natomiast związek pomiędzy strategiami skoncentrowanymi na emocjach a satysfakcją z pracy – poszukiwanie wsparcia instrumentalnego ułatwia osiąganie wysokiego poziomu satysfakcji globalnej, czyli całościowej. Także niektóre strategie polegające na pozytywnym przewartościowaniu sytuacji stresowej współwystępują z wysokim poziomem satysfakcji z pracy u trenerów szkolących z tzw. umiejętności miękkich.Wnioski z badań mogą być przydatne dla samych trenerów, którzy chcą poznać oraz doskonalić sposoby radzenia sobie ze stresem podczas szkoleń oraz osób zajmujących się problematyką radzenia sobie ze stresem oraz satysfakcją z pracy, w tym także pracodawcom.
The aim of this work was to review links between job satisfaction and coping strategies in the situation of training at soft skills trainers. To measure this was used: Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) by the research team Work Adjustment Project at the University of Minnestota and Multi-dimensional Inventory for Measuring Coping (COPE) by Charles Carver and associates. Trial had 60 people (30 men and 30 women) aged 27 to 46 years of professional experience as trainers from 2 to 20 years. Overall, the research hypothesis assumed the existence of relationships between satisfaction with work and coping strategies. Co-occurrence assumes a high level of satisfaction with active strategies for coping and that achieving such a level of satisfaction impede strategies of avoidance and concentration on emotions in the conduct of training. The results of the analyses are evidence of the existence of the relationship between satisfaction with work and coping strategies. With a high level of satisfaction with work associated with active strategies to cope. In turn, strategies to avoid hampering the attainment of a high level of satisfaction with work. Opposite to the estimated proved while the relationship between the strategies specifically focusing on emotions and satisfaction with job-search support instrumental makes it easy to achieve a high level of global satisfaction, or overall. Also some strategies of positive przewartościowaniu stress situations co-occur with a high level of satisfaction with work on training trainers. soft skills. Język wyjściowyThe conclusions of the study may be useful for the same coaches who want to learn and improve ways of coping with stress during training and people dealing with issues of coping with stress and satisfaction with work, including employers.