Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Obraz ciała ludzkiego w kontekście kategorii wstydu w polskiej reklamie telewizyjnej - studium antropologiczne

Tytuł:
Obraz ciała ludzkiego w kontekście kategorii wstydu w polskiej reklamie telewizyjnej - studium antropologiczne
Image on human body in category of shame in polish television commercial - antrophology study
Autorzy:
Bartosz, Agnieszka
Słowa kluczowe:
antrophology, body, intimacy, commercial,
antropologia, ciało, intymność, reklama,
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zasadniczym celem pracy było zbadanie przedstawień ludzkiego ciała w reklamach telewizyjnych w kontekście jego naturalnych cech oraz fragmentów, które są w sposób szczególny wyeksponowane. Praca została podzielona na dwie części. Pierwsza o charakterze teoretycznym dotyczyła miejsca ciała w dyskursie naukowym. Natomiast część badawcza prezentowała analizę materiału empirycznego składającego się z reklam komercyjnych. Główną metodę stanowiła analiza treści na podstawie hipotez i pytań badawczych oraz analiza komunikacji wizualnej skupiającej się na trzech warstwach znaczeniowych. Przeprowadzone badania potwierdziły główną tezę, iż w reklamach pojawia się opozycja między widzialnymi i niewidzialnymi częściami ciała. Gdy tematyka spotów dotyczy wydzielin takich jak pot, czy mocz, to nie są one bezpośrednio odzwierciedlone w ukazanych obrazach, gdyż wszelkie substancje przekraczające granice ciała nigdy nie są ukazane wprost lecz są zastępowane zamiennikami. Ponadto w reklamach prezentowane są te fragmenty ciała, które jeszcze kilkanaście lat temu nierozerwalnie łączyły się ze sferą intymną. Do takich elementów zalicza się między innymi biust, uda, biodra oraz brzuch.

The main aim of this study was to examine the representation of the human body in television's advertisements in the context of his natural features and passages, which are particularly exposed. The study has been divided into two parts: theoretical and research. The first part described placement of the human body in scientific discourse, while the second part involved an analysis of empirical material composed from the commercial advertisements.The main method was based on the content analysis of hypotheses and research questions and also on the analysis of visual communication focusing on three layers of meaning.Researches confirmed the main thesis which prooved that in advertisements appears opposition between the visible and invisible parts of the body. When the subject of advertisements relates to spots secretions such as sweat or urine, they are not directly reflected, because those types of substances are never exposed directly but are replaced by substitutes. In addition in advertisements are shown those part of the human bodies which several years ago where treated as the intimate sphere, e.g.: breast, thighs, hips or stomach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies