Tytuł pozycji:
Wpływ dwujęzyczności na funkcjonowanie uwagowe - badanie z wykorzystaniem techniki potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs)
Badania nad wpływem dwujęzyczności na funkcjonowanie poznawcze i neuronalne dostarczają niejednoznacznych wyników dotyczących przewagi osób dwujęzycznych w zakresie kontroli poznawczej. W badaniach potwierdzających istnienie takiej przewagi jest ona wyjaśniana poprzez odwołanie do treningu kontroli dwóch systemów językowych, jakiemu poddane są osoby dwujęzyczne. Przedstawione w niniejszej pracy badanie dotyczyło przewagi osób dwujęzycznych w zakresie kontroli funkcjonowania uwagi z uwzględnieniem miar behawioralnych oraz potencjałów wywołanych przez zdarzenie (event-related potentials). W badaniu uczestniczyło 21 osób dwujęzycznych (posługujących się jako jednym z języków polskim a jako drugim rosyjskim, ukraińskim lub litewskim) i 15 osób wyłącznie polskojęzycznych. Uczestnicy wykonywali zmodyfikowane zadanie LANT (Lateralized Attentional Network Task) pozwalające na pomiar dwóch sieci uwagowych: wzbudzeniowej i wykonawczej. Nie zaobserwowano spodziewanych efektów międzygrupowych: odwrotnie do sformułowanych hipotez badawczych, grupa dwujęzyczna była wolniejsza od grupy jednojęzycznej i nie uzyskała spodziewanej przewagi w wydajności obu sieci uwagowych. Również analiza potencjałów związanych ze zdarzeniem nie dostarczyła wyników wskazujących na istnienie różnic międzygrupowych w zakresie poszczególnych komponentów związanych z procesami uwagowymi.
Many recent studies report bilingual advantage over monolingual in cognitive control task. However, the results are not univocal.The present study further investigated attentional functioning of bilinguals by means of a modified version of Lateralized Attentional Network Task (LANT). The behavioural measures in the task were complemented by the EEG recording. 21 (mainly Polish-Russian/Ukrainian) bilinguals and 15 Polish monolinguals participated in the study. No previously reported differences between bilinguals and monolinguals were observed in the study. The advantage for bilingual group in the efficiency of executive and alerting network was not reported and in fact, monolinguals outperformed bilinguals in the overall reaction times. Also, the analysis of the event-related potentials did not provide any clear evidence for between-group differences in the components relevant for the LANT task.