Tytuł pozycji:
Acting techniques, types of screen image and male masculinity in polish cinema during period of Polish October 1956 in example of screen roles of Zbigniew Cybulski and Leon Niemczyk
Tematem pracy są techniki gry aktorskiej oraz typy filmowego wizerunku i męskości w polskim kinie okresu Października 1956 na przykładzie wybranych ról Leona Niemczyka i Zbigniewa Cybulskiego. Zakres badań obejmuje okres całej kariery Zbigniewa Cybulskiego, a także kreacje aktorskie Leona Niemczyka w latach 1953-1969. Praca przedstawia wpływ przemian społeczno-politycznych w PRLu na wizerunek męskości ukazywany w kinie. Pierwszy rozdział poświęcony jest definicji postaci ekranowej i funkcji aktora w filmie. Drugi rozdział opisuje funkcję aktora filmowego jako nośnika treści kulturowych na przykładzie polskiego kina lat trzydziestych i filmu socrealistycznego. Trzeci rozdział przedstawia zmiany kulturowe i polityczne polskiego października 1956. Czwarty rozdział jest analizą porównawczą aktorstwa Leona Niemczyka i Zbigniewa Cybulskiego. Piąty rozdział przedstawia ewolucję ekranowego wizerunku Zbigniewa Cybulskiego a także proponowany przez niego wizerunek męskości. Szósty rozdział dotyczy przemian w wizerunku ekranowym Leona Niemczyka i kreowanego przez niego typu męskości na ekranie.
Thesis are acting techniques and types of film image and masculinity in Polish cinema of the period October 1956 based on selected roles Leon Niemczyk and Zbigniew Cybulski.The scope of research covers the period Zbigniew Cybulski entire career, as well as performances by Leon Niemczyk in the years 1953-1969. The thesis presents the impact of socio-political changes in the communist regime's image of masculinity represented in cinema. The first chapter is devoted to the definition and function of a screen actor in the film. The second section describes the feature film actor as a carrier of cultural content on the example of Polish cinema of the thirties and socialist realist film. The third chapter describes the cultural and political changes of the Polish October 1956.The fourth chapter is a comparative analysis of acting Leon Niemczyk and Zbigniew Cybulski. The fifth chapter presents the evolution of Zbigniew Cybulski screen image and the image proposed by masculinity. The sixth chapter deals with the changes in the on-screen image of Leon Niemczyk and it created by the type of masculinity on the screen.