Tytuł pozycji:
Names of products designed for children. Semiotic analysis.
Przedmiotem pracy jest analiza nazw produktów zaprojektowanych dla dzieci. W pierwszej części pracy, tj. części teoretycznej, zostały przedstawione poglądy semiotyków J. Pelca, U. Eco i Ch. S. Peirce’a, w oparciu o które została rozwinięta dalsza jej struktura. Następnie zwrócono uwagę na semiotykę designu i jego relację antropiczną w ujęciu J. Krupińskiego. Znaczącą część pracy stanowią refleksje na temat roli tytułów w sztuce. Są one przedstawione na podstawie rozważań K. Wysłouch, M. Wallisa i Clive’a Scotta. Część teoretyczna zawiera również analizę grupy docelowej i jej specyfikę. Kwestię tę przedstawiono w kontekście literatury dziecięcej, a dokładniej paradoksu i asymetrii z nią związanych. Rozdział drugi składa się z analizy 27 nazw produktów zaprojektowanych dla dzieci, które zostały przyporządkowane do trzech kategorii tytułowych: tytułów identyfikacyjnych, metaforycznych i pragmatycznych. Poprzez analizę wybranych nazw produktów pokazano, jakie motywacje kierowały wyborem projektanta, jak nazwa łączy się z prezentowaną bryłą i w jakim stopniu komunikuje ona z młodymi odbiorcami. Pracę kończy próba odpowiedzi na pytanie o zasadność kategoryzacji nazw produktów sztuki użytkowej zgodnie z dotychczas zaproponowanymi podziałami tytułów w sztuce.
The objective of the thesis is the analysis of the names of modern products designed for children in terms of theirs role as a title of an artwork. Chapter One constitutes the theoretical introduction to the analysis of collected examples. Its four parts are devoted to the issues concerning semiotics, design, titles of artwork, and the target group. The pivotal part of Chapter One is the summary of three crucial semioticians: Umberto Eco, Charles Sanders Pierce and Jerzy Pelc. Moreover, it characterises the design’s semiotics as introduced by the works of Janusz Kurpiński. Chapter One is also dedicated to the understanding of titles in artwork, which is shown by the compiled works of Wysłouch, Scott and Wallis. The focus on children as a target group is briefly described at the end of the Chapter One. The substantial part of Chapter Two is concentrated on the analysis of 27 examples of different titles which are grouped into three categories. The objective of Chapter Two is to show the possible connections between the products, its names, designers, and the target group(s). In conclusion, the analysis shows the significance of appropriate verbal images in the creation of artwork for children and its crucial role in forming relationships between designers, products and children.