Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ poziomu samoaktualizacji oraz podstawowych potrzeb psychologicznych studentów na efektywność ich uczenia się oraz zaangażowanie w działalność organizacji studenckich.

Tytuł:
Wpływ poziomu samoaktualizacji oraz podstawowych potrzeb psychologicznych studentów na efektywność ich uczenia się oraz zaangażowanie w działalność organizacji studenckich.
Influence of students self-actualization and basic psychological needs on their learning outcomes and engagement in student organizations.
Autorzy:
Tomski, Jakub
Słowa kluczowe:
learning styles, self-actualization, self-determination theory
style uczenia się, samoaktualizacja, teoria samookreślenia
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
For many years psychological researchers refused to consider learning style as a separate construct and defined it as a particular case of cognitive style embedded in context of learning. Further research showed these two phenomenons are related, but different in their nature. Learning style proved to be complex phenomenon and learning outcomes dependent upon learner’s characteristics end learning environment. One of the most important factors determining learning outcomes is learner’s motivation. Deci and Ryan’s self-determination theory (1985; 2000) and Uchanst’s synergistic self-actualization scale (2008) were used to make two hypotheses. First assumed level of student’s competence need and synergistic self actualization will allow to predict whether or not student receives scholarship. Second assumed level of student’s relatedness need and personal self-actualization will enhance probability of predicting if student joins student organization. Neither of hypotheses has been confirmed.

Przez długi okres czasu zagadnienie stylu uczenia się nie było przedmiotem zainteresowania psychologów, którzy uważali je za szczególny przypadek stylu poznawczego osadzonego w kontekście uczenia się. Nowsze badania pokazały, że są ta dwa związane zjawiska, ale odmienne w swojej naturze. Styl uczenia okazał się bardzo złożonym konstruktem, a efektywność uczenia się uzależniona od czynników związanych z samym uczniem jak i ze środowiskiem, w którym nauka ma miejsce. Jednym z najistotniejszych czynników osobowościowych determinujących efektywność uczenia się jest motywacja ucznia. W oparciu o założenia teorii podstawowych potrzeb psychologicznych Deciego i Ryana (1985; 2000) oraz koncepcję Synergicznej Aktualizacji Siebie Uchnasta (2008) zostały postawione dwie hipotezy badawcze: (a) pierwsza zakładała, że poziom potrzeby kompetencji oraz poziom synergicznej aktualizacji siebie będą pozwalały na trafne przewidywanie tego, czy badany otrzyma stypendium naukowe, (b) druga zakładała, że poziom potrzeby przynależności oraz personalnej aktualizacji siebie pozwoli przewidzieć, czy student wstąpi do organizacji studenckiej. Wyniki przeprowadzono przy użyciu testu t Studenta oraz binarnej regresji logistycznej. Uzyskanie wyniki nie pozwoliły na potwierdzenie żadnej z hipotez, niemniej ujawniły pewne trendy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies