Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Społeczno-ekonomiczny kontekst rozwoju tożsamości i doświadczania własnej dorosłości przez studentów szkół wyższych w okresie wyłaniającej się dorosłosci

Tytuł:
Społeczno-ekonomiczny kontekst rozwoju tożsamości i doświadczania własnej dorosłości przez studentów szkół wyższych w okresie wyłaniającej się dorosłosci
Socioeconomic context of identity development and adulthood experience of emerging adults-univerity students
Autorzy:
Duda, Anna
Słowa kluczowe:
wyłaniająca się dorosłość, style tożsamości, rozwój
emerging adulthood, identity styles, development
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem prezentowanych badań było wykrycie ewentualnych związków między stylami tożsamości w ujęciu Berzonsky’ego (1990) oraz poczuciem dorosłości deklarowanym przez studentów pierwszego i piątego roku studiów, a ich charakterystykami społeczno-ekonomicznymi.. Ponadto, celem badania było określenie, jakie cechy młodzi ludzie w okresie wyłaniającej się dorosłości uważają za konieczne, aby móc być dorosłym, jak je rozumieją i jak uzasadniają ich wybór, oraz w jaki sposób opisują własne poczucie dorosłości lub jego brak. Przebadano 120 osób, spośród których połowę stanowili studenci pierwszego roku, połowę natomiast studenci piątego roku studiów; połowa z nich studiowała kierunki humani-styczne, połowa kierunki ścisłe. Otrzymane rezultaty pokazały, że polscy studenci wybierali kategorie konieczne dla osiągnięcia dorosłości analogicznie do studentów opisywanych przez Arnetta (1997). Wykry-to istotne związki między stylem tożsamości a rokiem studiów badanych, statusami tożsamo-ści a poczuciem dorosłości badanych oraz między posiadaniem zatrudnienia a poczuciem dorosłości. Okazało się również, że wyższe wyniki na skali normatywnej mają osoby miesz-kające w domu rodzinnym, w porównaniu z osobami mieszkającymi samodzielnie. Należy jednak zwrócić uwagę na duże podobieństwo charakterystyk grupy starszej i młodszej, które najprawdopodobniej jest przyczyną w wielu przypadkach słabości wykry-tych związków.

The purpose of the research was to analyze the connection between identity styles (Berzonsky, 1990) and considering oneself as an adulthood and socioeconomic characteristics of subjects. Theoretically, young people should become more and more independent and engage in „adult” roles. Another aim of the research was to distinguish the attributes that young people recognize as necessary to become an adult and to compare them with those from Arnett’s (1997) research. Furthermore, the purpose of the research was to find out, how subjects define chosen attributes of adulthood, what reasons they give and how they describe the sense of adulthood they have of they have not. 120 respondents studying on first and fifth year were examined. Data analysis confirmed, that there is a general consensus between Polish and Ameri-can considering adulthood attributes, and that there are some significant connections between those characteristics and sense of adulthood and identity statuses. Identity statuses are con-nected with subjects age, their sense of adulthood and their employment.Research proved that engaging in some adult roles is related to identity styles and sense of adulthood. However, it should be underlined that little difference was noticed in socioeconomic characteristics between first and fifth year. That fact can be the reason for observed weak relations between factors.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies