Tytuł pozycji:
"Female Body in an Exhibition Space as Exemplified by the Gallery of the Polish Art of the 19th and 20th Centuries in the National Museum in Krakow."
My thesis presents the strategies of exhibiting female body in museum exhibition spaces. The analysis involved has been focused on a permanent museum display of works of art that are exhibited in the National Museum in Krakow, in its two departments, i.e. at the Gallery of the 19th Century Polish Art at Sukiennice, Krakow, and at the Gallery of the 20th Century Polish Art at the Museum’s Main Building. The methodology I have applied is based on critical theor, poststructuralism and feminism. The analysis has been aimed at determining the way of constructing the image of women in a public institution such as the museum, with particular consideration of stereotypes, norms and principles that refer to gender. Therefore, I have explored in particular the hidden contents of the works of art, information contained in guide books, as well as the mechanisms that imply discrimination of women and support for gender inequality in the process of structuring the exhibitions concerned. The results of the research show that the traditional dichotomies and stereotypes can still be found in the way women are portrayed. The new layout of the exhibition spaces and the high quality of guide books do not go hand in hand with a revision of the biased canon that favours masculinity.
Tematem mojej pracy są strategie wystawiania ciała kobiecego w muzealnej przestrzeni wystawienniczej. Podjęta tu analiza skupia się na stałej ekspozycji w Muzeum Na-rodowym w Krakowie w jego dwóch oddziałach: Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach oraz Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Gmachu Głównym. Przyjęta przeze mnie metodologia opiera się na teorii krytycznej, poststrukturalizmie, feminizmie. Analiza ma na celu odkrycie sposobu konstruowania wizerunku kobiet w instytucji publicznej, jaką jest muzeum, ze szczególnym uwzględnieniem stereotypów, norm i zasad związanych z płcią. Badałam w szczególności: ukryte treści dzieła, informacje zawarte w przewodnikach oraz mechanizmy wykluczenia kobiet i wspierania nierówności płci w konstruowaniu wystaw. Wyniki badań pokazują, że tradycyjne dychotomie i stereotypy są wciąż obecne w ukazywaniu kobiet. Nowa organizacja przestrzeni i wysoka jakość przewodników nie idzie w parze z rewizją jednostronnego, premiującego męskość kanonu.