Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Homeschooling as an alternative form of education

Tytuł:
Homeschooling as an alternative form of education
Nauczanie domowe jako alternatywna forma kształcenia
Autorzy:
Wróblewski, Jakub
Słowa kluczowe:
economy based on knowledge, education, educational system, homeschooling
gospodarka oparta na wiedzy, edukacja, oświata, nauczanie domowe, homeschooling
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nowoczesna gospodarka oparta jest na wiedzy. Potencjał intelektualny jest zatem istotnym czynnikiem decydującym o szansach życiowych jednostki, ale przekłada się również na konkurencyjność gospodarki danego kraju. W dobie gospodarki opartej na wiedzy szansa rozwoju społeczeństwa zależy bardziej niż kiedykolwiek od jakości kapitału ludzkiego. Wzrost wymagań wytwarza zapotrzebowanie na coraz szerszy wachlarz kompetencji pozwalających swobodnie funkcjonować w dynamicznie zmieniającym się świecie. Wiedzy i umiejętności nie można odziedziczyć, więc jakość ta formułowana jest w procesie kształcenia.W tym kontekście edukacja nabiera szczególnego znaczenia. Sprawnie funkcjonująca oświata staje się fundamentem rozwoju nowoczesnego społeczeństwa. Tymczasem obecnie funkcjonujący system oświatowego sięga swoimi korzeniami czasów Oświecenia. Pojawia się pytanie czy powszechny obecnie sposób nauczania jest efektywny w dzisiejszym kontekście społecznym i gospodarczym. Zagadnienie to jest tym ważniejsze, że coraz częściej w dyskursie publicznym pojawiają się argumenty poddające w wątpliwość jakość nauczania w szkolnictwie powszechnym. Naturalnym jest więc pojawienie się pytania o to, czy można stworzyć alternatywę dla obecnie funkcjonującego systemu. Mimo, że od trzydziestu lat przybywa w Polsce placówek niepaństwowych świadczących usługi edukacyjne na różnych poziomach kształcenia, to w debacie publicznej systematycznie pomija się fakt istnienia alternatywnych form nauczania. Opracowanie to przybliża najbardziej niszową spośród alternatywnych ścieżek kształcenia jaką jest nauczanie domowe homeschooling. To funkcjonujące na marginesie systemu oświatowego zjawisko, z roku na rok zdobywa coraz większą rzeszę zwolenników. Praca opisuje historię ewolucji systemu oświatowego, jego obecną formę i problemy z którymi musi się mierzyć. Zwieńczeniem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy homeschooling może być wartościową alternatywą wobec najpowszechniejszej strategii kształcenia jaką jest partycypacja w powszechnym systemie oświatowym.

Modern economy is based on knowledge. Therefore, intellectual potential is a significant factor which determines not only individual’s life chances but also economic competitiveness of a particular country. At the time of the economy based on knowledge, the chances of society’s development depend more than ever on the quality of human capital. Increasing requirements generate higher demand of vast range of competences which permit individuals to function easily in the dynamically changing world. Knowledge and competences are not heritable, therefore this value is formed during an educational process.In this context, education achieves a particular meaning. Well-functioning educational system is fundamental for modern society development. Currently existing educational system has its roots in the Enlightenment period. Here comes a question whether present educational system is effective in today’s social and economic realities. The issue gets greater significance because the quality of common schooling has been recently contested in public discourse more and more frequently. This is why a question arises whether any alternative to the prevailing system could be created. Although for the last 30 years the number of non-public schools on each educational level has been on increase, in public debate alternative forms of education have been neglected.This thesis introduces the rarest of existing alternative forms of education, which is homeschooling. This phenomenon, marginal up to now has been gaining new followers. The thesis describes the evolution of educational system, its current form and problems which it has to face. The author concludes giving an answer to the question whether homeschooling could be a valuable alternative to participation in common educational system.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies