Tytuł pozycji:
Maria Płonowska paintings.
Maria Płonowska was born in 1878 and died in 1955.She was the student of Konrad Krzyżanowski in Szkoła Sztuk Pięknych.As a young girl she travelled a lot abroad in order to learn painting. She was probably in Paris, Rome,Munich and Viena. Between 1908-1914 she had a lot of exhibitions. Mainly in TPSP in Cracow and Warsaw. The only individual exhibition organised in her lifetime was organised in Olkusz in 1912.About 1908 she settlet for a couple of years in Zakopane where she belonged to the society of „Sztuka Podhalańska”.She travelled a lot all over Poland.In mature age her life was connected with Olkusz and sorroundings of the town (she also lived in Bolesław and Krzykawka). Here remained the most of her paintings and souvenirs. The biggest colection of her pictures gathered connoisseur of her painting Ignacy Kościński (alas not living any more).He collected paintings of Płonowska scattered all over Poland, he also gathered the stuff connected with her life and output.Collection of Mr. and Mrs. Kościński wasthe base of analisys of her artistic achivement. Chief place in output of Maria Płonowska take landscape and portrait. Chosen examples of the masterpieces of the artist present the artistic style of Płonowska. Some of the pictures were compared with the masterpieces of the other artists of this period, thereby her output is presented in the background of the contemporary currents and manners. After thorought analisys of presented pieces of art. Of different kinds and of diffrent topics we draf conclusions that the style of Płonowska is not entirly homogenous. We can see influences of secession and impresionism. She also drew patterns from the style of Krakowska Szkoła Stanisławskiego. In the sphere of applied techniques she mostly used oil-paint. In portraits she Applied pastel or pencil. In marine landscapes she used water-colour.Appart from landscapes and portraits less numerous group make presentations of flowers.There are individual copies representing the other phases of painting.Maria Płonowska was single, bearing the mark of expirienced wars. However she was the woman full of life, sensitivity and respect to nature. In the last years of her life she lived in poverty. Her greatest love and essence of all her undertakings was art.
Temat pracy: Malarstwo Marii PłonowskiejMaria Płonowska żyła w latach 1878-1955. Uczennica Konrada Krzyżanowskiego w Szkole Sztuk Pięknych. W młodzieńczym wieku odbyła wiele podróży zagranicznych, których celem była nauka malarstwa. Prawdopodobnie była w Paryżu, Rzymie oraz Monachium i Wiedniu. W latach 1908 – 1914 sporo wystawiała. Głównie w TPSP w Krakowie i Warszawie. Jedyną indywidualną wystawę za życia artystki zorganizowano w Olkuszu w 1912 roku. Około roku 1908 zamieszkała na parę lat w Zakopanem, gdzie należała do stowarzyszenia „Sztuka Podhalańska”. Wiele podróżowała po Polsce. W wieku dojrzałym los związał ją z Olkuszem i okolicami miasta (mieszkała też w Bolesławiu i Krzykawce). Tutaj zachowało się najwięcej obrazów artystki i pamiątek po niej. Najbardziej okazałą kolekcje zebrał koneser jej malarstwa – Ignacy Kościński (niestety już nieżyjący). Gromadził on obrazy Płonowskiej rozproszone po całej Polsce, zbierał także materiały dotyczące jej życia i twórczości. Kolekcja Państwa Kościńskich stanowiła podstawę do analizy jej dorobku artystycznego. Czołowe miejsce w twórczości Marii Płonowskiej zajmują: pejzaż i portret. Na wybranych przykładach dzieł artystki został zaprezentowany styl malarski Płonowskiej. Niektóre obrazy zostały porównane z dziełami innych artystów tego okresu, tym samym jej twórczość zostaje zaprezentowana na tle ówczesnych prądów i manier. Po wnikliwej analizie reprezentatywnych dzieł z różnych gatunków i o różnej tematyce nasuwają się wnioski, iż styl Płonowskiej nie jest całkowicie jednorodny. Zaznaczają się w nim wpływy secesji i impresjonizmu. Wzorce czerpała również z malarstwa Krakowskiej Szkoły Stanisławskiego.W zakresie stosowanych technik, farb olejnych najczęściej używała . W portretach stosowała pastel, węgiel lub ołówek. Technikę akwareli wykorzystywała do pejzaży marynistycznych. Oprócz pejzaży i portretów, mniej liczną grupę tworzą przedstawienia kwiatów. Istnieją pojedyncze egzemplarze reprezentujące inne gatunki malarstwa.Maria Płonowska była osobę samotną, z piętnem przeżytych wojen. Była jednak kobietą pełną życia, wrażliwości i szacunku dla natury. Pod koniec życia pogrążyła się w ubóstwie. Jej największą miłością i sensem wszystkich poczynań była sztuka.