Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ lęku na efekt dezinformacji u osób z podwyższonym poziomem neurotyczności

Tytuł:
Wpływ lęku na efekt dezinformacji u osób z podwyższonym poziomem neurotyczności
The Influence of Anxiety on Misinformation Effect Among High Neuroticism Individuals
Autorzy:
Ślusarczyk, Zuzanna
Słowa kluczowe:
Efekt dezinformacji, lęk, neurotyzm
Misinformation Effect, anxiety, neuroticism
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badania była próba odpowiedzi na pytanie czy osoby z podwyższonym poziomem neurotyczności poddane manipulacji lękiem będą bardziej podatne na efekt dezinformacji niż osoby z podobnym nasileniem tej cechy, ale w warunku braku działania zmiennej niezależnej. W badaniu udział wzięło 128 uczniów I i II klas jednego z najlepszych krakowskich liceów ogólnokształcących, z czego wyselekcjonowano i ostatecznie użyto w badaniach 60 wyników osób z podwyższoną neurotycznością. Badanie miało charakter trzyetapowy, z otwartymi pytaniami testu końcowego. Zadaniem badanych w obydwu warunkach było uważne oglądniecie pięciominutowego filmu, a następnie wypełnienie Inwentarza Osobowości EPQ-R. Następnie osoby badane czytały tekst wprowadzający dezinformację, po czym wypełniały kwestionariusz dla zajęcia czasu. Ostatnim etapem był test pamięci złożony z 26 pytań, z czego 4 dotyczyły szczegółów krytycznych. Pomiar lęku, traktowanego jako stan, w grupie bez manipulacji odbył się jeszcze przed oglądaniem materiału oryginalnego, natomiast w grupie z manipulacją, po wprowadzeniu dezinformacji. Nie udało się w sposób statystycznie istotny potwierdzić efektu dezinformacji, ani redukującego wpływu lęku na ten efekt. Tylko jedno pytanie krytyczne różnicowało grupy w sposób istotny (p < 0,02), co wskazywałoby na słuszność teorii Eysencka i Calvo o mobilizowaniu procesów poznawczych pod wpływem negatywnego pobudzenia.

The aim of this study was to answer for the following question: is there any difference between people with high scored neuroticism under condition of high state- anxiety in comparison to people with high scored neuroticism but without manipulation? Data from 60 students were selected as these with high neuroticism. The first task was to watch the movie, and then to fill in EPQ- R. After that participants were asked to read summary of the movie, which in fact introduced 4 misinformation, and then to complete inventory which was just for filling their time. In the end students answered 26 questions about the movie. There was also the measurement of state- anxiety, which, in manipulation group was introduced after reading summary, and the other group answered before movie. There is just one question which distinguished both groups and shows that there is positive effect of anxiety on misleading information effect.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies