Głównym obszarem zainteresowań poniższej pracy jest: po pierwsze ten kontekst kulturowy, w którym przebiegał proces emancypacyjny pod koniec XIX wieku, po drugie zaś podejście do kobiety w opinii społecznej (czyli z punktu widzenia mężczyzn) i do samej zasady, według której jej równouprawnienie było w poszczególnych zdaniach uważane za możliwe albo za niemożliwe. Tematem tej pracy są te czynniki kulturowe, religia, nurty filozoficzne, ideały, które wywarły wpływ na sposób myślenia o kobietach i na reakcje odnośnie równouprawnienia. W pierwszym rozdziale zajmowałam się rolą kobiety i mężczyzny w religii chrześcijańskiej, wraz z wyodrębnianiem tych zmian, które wpłynęły na postrzeganie ról płciowych. Wymieniłam tylko najważniejsze, gdyż interesował mnie przede wszystkim główny problem, tzn. dlaczego wzory płciowe przybrały taki a nie inny kształt? Po zrozumieniu chrześcijańskiej myśli o przeznaczeniu płciowym, w drugim rozdziale przybliżałam realia XIX wieku. Spróbowałam wykazać jak funkcjonowały ideały płciowe omawiane w pierwszym rozdziale. W trzecim rozdziale analizuję teksty źródłowe, które częściowo są artykułami, esejami i rozprawami, które znalazły się na łamach ówczesnych czasopism oraz już wspomnianą książkę spod pióra Edwarda Prądzyńskiego. Ogólnie można powiedzieć, że w jego ramach konfrontuję opinię zwolenników i przeciwników o poszczególnych kwestiach równouprawnienia, przy czym próbuję zebrać i wykazać główne argumenty oraz motywy myślenia o kobietach. Trzecia część mojej pracy składa się z trzech podrozdziałów i w każdym z nich zajmuję się inną problematyką. W pierwszym podrozdziale zajmuję się ogólnym postrzeganiem kobiet i podejściem do ich emancypacji, w drugim podrozdziale zaś omawiam temat „wyjścia z domu” poprzez tematykę wychowania i edukacji, w tym koncentrując się na wyższej edukacji kobiet, ponieważ przy tych tekstach nie tylko zyskujemy informacje o tym, czemu kobieta miała zostać albo wyjść z domu, ale w dyskusji o wyższej edukacji pojawia się ciekawa kwestia umysłowej i duchowej kompetencji „płci pięknej”. W dalszych podrozdziałach trzeciego rozdziału zajmuję się ogólnie rodziną i bardziej szczegółowo małżeństwem. Moją uwagę kieruję przede wszystkim na czynniki utrudniające sprawne działania tej instytucji, takie jak interesy majątkowe i rodzinne, przepaść wiekowa między współmałżonkami oraz najobszerniejszy temat wśród tych wszystkich: podwójna moralność. Czwartą część mojej pracy można nazywać „rozdziałem dodatkowym”, w ramach którego piszę o ideałach i stereotypach kobiecych w celu stworzenia pełniejszego obrazu myślenia o kobietach i lepszego zrozumienia podejścia mężczyzn. Ich źródła były różne – religijne, ideowe czy filozoficzne, ale każde z nich mogło mieć wpływ na sposób myślenia o kobietach. Ideały kobiece w drugiej połowie XIX wieku były odzwierciedleniem różnych stereotypów, marzeń i obaw dotyczących mistycznej Kobiety.
The main area of interest of this dissertation is first of all the cultural context in which the process of emancipation in the late nineteenth century proceeded, and secondly – approach to women in public opinion (by men), and to the principle according to which the emancipation of women in the individual sentences were considered to be possible or impossible. The theme of this work are the cultural factors, religion, philosophical trends, ideals, which broke influence on the thinking of women, and the reactions on they fight to achieve equality.In the first chapter I wrote about women and men in the Christian religion, along with extracting the changes that have affected the perception of gender roles. After understanding the Christian point of view about sexual destiny, in the second chapter approached reality of the nineteenth century.In the third chapter I analyze source of texts, some of them are articles, essays and hearings partly from magazines and partly from a book written by Edward Prądzyński. In this chapter I confronted the opinion of proponents and opponents of emantipation of women, and I tried to find the main arguments and themes of thinking about women. This chapter includes three subsections, and in each of them I wrote about variety topics. The first subsection is about the general perception of women and their empowerment approach. In the second subsection I discussed education topics, focusing on the higher education of women, because in these texts I got important information not only about why the woman had to be throughout their life a housewife, but in the discussion of higher education appears to be an interesting question of intellectual ability of women. In the following subsections of the third chapter I discussed the general family theme and marriage in more detail.Fourth chapter is slightly different than the previous ones. In this part of the dissertation I wrote about the perfect image and stereotypes of woman to understand the point of view of man and their thinking about the emancipation. Their origins were different – religious, ideological or philosophical, but any of them could have an impact on the way of thinking about women. Feminine ideals in the second half of the nineteenth century was a reflection of the different stereotypes, dreams and fears of mystical women.