Tytuł pozycji:
TRAIT ANXIETY AND COPING WITH STRESS IN WOMEN EMPLOYED ON HR CONSULTANT POSITION
Hereby presented thesis concern research on trait anxiety and coping with stress in women employed on HR consultant position. The research was performed on women population hired in outsourcing environment in Shell Service Center placed in Zabierzow Poland. In first passage there are presented chosen anxiety and stress theories. There is a separate passage about HR consultant position, which covers daily duties and challenges that consultant face in their work. This passage broadly explains what HR and outsourcing are. The following parts contain research data and conclusions coming out from the research.
Szkoła stanowi miejsce pracy nauczycieli, które przyczyniając się do realizacji ambicji i będąc źródłem satysfakcji zawodowej jest także instytucją powodującą duże obciążenie psychiczne, jako że nauczyciele są nieustannie narażeni na styczność z sytuacjami będącymi źródłem stresu. Źródłem trudności w pracy nauczyciela mogą być złe stosunki międzyludzkie, napięcia i konflikty wśród współpracowników. Brak współpracy, empatii, zrozumienia i wsparcia ze strony innych nauczycieli mogą powodować znacznie zwiększenie poziom odczuwanego stresu. Do czynników wywołujących stres zalicza się również metody organizacji pracy, brak harmonijnego działania szkoły jako instytucji oraz mała możliwość wpływania na podejmowane w szkole decyzje. W zawodzie nauczycielskim do czynników stresujących należą także warunki pracy, w tym trudności lokalowe, brak pomocy naukowych oraz brak urządzeń usprawniających pracę dydaktyczną. O warunkach pracy decydują również liczebność klas, motywacja uczniów do nauki, zachowanie uczniów na terenie szkoły oraz ich stosunek do nauczyciela. Znaczącym stresorem może być też wynagrodzenie finansowe w sytuacji, gdy jego wysokość jest nieadekwatna do wykonywanej pracy. Niniejsza praca koncentruje się głównie na ukazaniu tego, jak w tak trudnej sytuacji, w której znajduje się obecnie szkolnictwo w Polsce funkcjonują nauczyciele. Celem rozważań oraz przeprowadzonych badań było uzyskanie odpowiedzi na to, jakie style radzenia sobie ze stresem stosują nauczyciele oraz jak wpływa to na postrzegane zadowolenie z wykonywania tego zawodu. Istotna też była odpowiedź na pytanie dotyczące ogólnego stopnia poczucia satysfakcji z pracy nauczyciela.W celu odpowiedzi na te pytania zbadano grupę blisko siedemdziesięciu nauczycieli gimnazjum. Zastosowanymi metodami badawczymi był Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS Normana S. Endlera oraz Jamesa D. Parkera oraz Kwestionariusz Minnesota, który służy badaniu stopnia satysfakcji z pracy. Otrzymane wyniki częściowo potwierdziły postawione hipotezy badawcze. Istotny okazał się wpływ stosowania stylu radzenia sobie ze stresem skoncentrowanego na zadaniu na wyższy poziom odczuwanej satysfakcji z pracy. Style radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na emocjach i unikaniu okazały się nie mieć wpływu na poziom zadowolenia z pracy w grupie nauczycieli. Otrzymane wyniki wskazują, że kobiety częściej niż mężczyźni stosują styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na emocjach.Badana grupa nauczycieli charakteryzuje się wysokim ogólnym poziomem satysfakcji z pracy. Nie stwierdzono różnicy pomiędzy poziomem satysfakcji zewnętrznej a wewnętrznej.Problematyka podjęta w tej pracy stanowi wzbogacenie istniejącej już wiedzy teoretycznej dotyczącej charakteru pracy w zawodzie nauczyciela oraz związków pomiędzy radzeniem sobie ze stresem a satysfakcją z pracy. Wyniki przeprowadzonych badań posiadają też praktyczne implikacje dla możliwości redukcji negatywnych skutków stresu w tym zawodzie na poziomie indywidualnym.