Tytuł pozycji:
Postawy młodzieży licealnej wobec osób z zespołem Downa
1.1. SummaryIntroduction: Down’s syndrome as a disease may cause different reactions of people. Whilst mentioning and analyzing them one should take into account 3 elements which are a cognitive, an emotional and a behavioral element. Aim: The aim of my investigation was to get to know what young people from the secondary school think about persons with Down’s syndrome and how is their attitude towards them.Material and methods: There were applied such methods during the investigation as a sample survey, assessments and knowledge tests. I used as tools a survey questionnaire and a knowledge test which were prepared by myself. I also used such standardised tools as an Attitude scale towards Handicapped People prepared by A. E. Sękowski, a Semantic Differential by Ch. E. Osgood and the Bogardus social distance scale. These methods were used after certain modifications to estimate components of the attitude. The investigation was undertaken in September 2012 in one of the secondary schools in Cracow among 158 students. The references were analysed statistically using a t-Student test and Analysis of variance (ANOVA).Results: The students had a neutral emotional attitude towards people with Down’s syndrome but the tendency was towards high results (plus). The social attitude for this people was positive but there was also a clear tendency towards a personal distance. The knowledge about this disease was low among students who took part in the investigation.Conclusions: It is difficult to estimate unambiguously the attitude of students. Their „unaware” declaration of positive attitude expressed in the survey diverged a little bit from the achieved results thank to the other tools. The surveyed students followed stereotypes about the persons with Down’s syndrome.
1. StreszczenieWstęp: Zespół Downa to choroba, która może determinować różnorodne postawy. Mówiąc o nich należy uwzględnić trzy elementy: komponent poznawczy, emocjonalny i behawioralny. Cel: Celem badań było poznanie postaw prezentowanych przez młodzież licealną wobec osób z zespołem Downa. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, szacowania, testów wiadomości. Jako narzędzi badawczych użyto autorskiego kwestionariusza ankiety i testu wiadomości oraz narzędzi wystandaryzowanych: Skali Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych A. E. Sękowskiego, Dyferencjału Semantycznego Ch. E. Osgooda oraz Skalę Dystansu Społecznego E. Bogardusa, które po zmodyfikowaniu zostały wykorzystane do poznania komponentów postawy. Badania przeprowadzono we wrześniu 2012r. w jednym z krakowskich liceów, wśród 158 osób. Materiał badawczy poddano analizie statystycznej z użyciem testu t-Studenta i analizy wariancji ANOVA.Wyniki: Badanych cechowało neutralne nastawienie emocjonalne do osób z zespołem Downa z tendencją ku wynikom wysokim (dodatnim) oraz pozytywne nastawienie społeczne z wyraźną tendencją do dystansu osobistego. Prezentowali oni niski poziom wiedzy na temat tej choroby. Wnioski: Trudno jednoznacznie ocenić postawę badanych licealistów. Ich „nieświadoma” deklaracja postawy pozytywnej w kwestionariuszu ankiety nieco odbiegała od wyników uzyskanych za pośrednictwem pozostałych narzędzi. Badani powielali stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie na temat osób z zespołem Downa.