Tytuł pozycji:
Stosunek do agresji młodzieży licealnej i szkół zawodowych
Praca zawiera wieloaspektowe podejście do zjawiska nasilania się agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. Praca składa się z trzech części. Rozdział pierwszy zawiera systematykę ujęć agresji według różnych autorów między innymi A. Frączka, I. Pufal-Struzik, I. Pospiszyl, K. Kmiecik-Baran. Zostały opisane teorie biologiczne i psychospołeczne zachowań agresywnych według J. M. Wolińskiej. Wyjaśnione zostało pojecie agresywności. Przedstawione zostały cechy charakterystyczne współczesnych postaci agresji. Wskazano przyczyny zachowań agresywnych, a wśród nich: uwarunkowania rodzinne – postawy rodziców, błędy wychowawcze, patologie w rodzinie; obserwowanie przemocy w środowisku lokalnym, w szkole; kryzys norm i wartości; wpływ mediów; zalew destruktywnych modeli zachowania; bezstresowe wychowanie. W tym rozdziale wyjaśniono także współczesne przejawy i formy agresji takie jak: mobbing, cyberprzemoc, ustawki, krótko omówiono podkultury młodzieżowe, w których główną lub drugoplanową jest zasada agresji. Wyjaśniono pojęcie przemocy z uwzględnieniem jej typów, objawów i konsekwencji. Przedstawiono najnowszy, dostępny raport dotyczący planów, dążeń, aspiracji i warunków materialnych dorastającej młodzieży. Wskazano na eskalację zjawiska agresji i przemocy na podstawie opublikowanych badań. Ukazano ogólne poglądy młodzieży na temat zjawiska agresji. Rozdział drugi dotyczy badań empirycznych, które zostały przeprowadzone w liceum ogólnokształcącym i zasadniczej szkole zawodowej. Zastosowano w nich metodę szacowania, badani uczniowie odpowiedzieli na pytania zawarte w Kwestionariuszu nastawień społecznych. W rozdziale trzecim dokonano analizy zbiorczej i porównawczej aprobaty różnych kategorii zachowań agresywnych. Wyniki badań zestawiono w tabelach i rycinach, a także zinterpretowano w sposób opisowy. Wyprowadzono wnioski.
The work includes a multi-faceted approach to the phenomenon of reversibility of aggression and violence among children and youth in modern world. The work include three parts. The first chapter contains sweep shots of aggression according to different authors, inter alia, A. Frączek, I. Pufal-Struzik, I. Pospiszyl, K.Kmiecik-Baran. Biological and psychosocial theories were described aggressive behavior by J. M. Wolińskiej. The concept of aggressiveness was described too. In this work was showed characteristic features of contemporary form of aggression. Outlined the causes of aggressive behavior, among them: family circumstances-the attitude of parents, errors, pathologies in the family; following the violence in the local environment, at school; the crisis of standards and values; the impact of media; the increase of destructive behaviour models; stress-free upbringing. In this chapter I explained the modern-day manifestations and forms of aggression such as: bullying, cyberbullying, fgithing, youth sub-cultures, where main or minor rule of aggression. In this work I explained the concept of violence, taking into account in all types, symptoms and consequences. I showed the latest available report about plans, aspirations and material conditions of adolescents. I indicated on the escalation of aggression and violence on the basis of published researches. I introduced the general ideas of youth on the phenomenon of aggression. The second chapter includes the empirical studies that have been carried out in grammar school and the fundamental vocational school. The students responded to the questions contained in the questionnaire attitudes of society. In the third chapter I analyzed aggregate and comparative of different categories of approvals aggressive behavior. I revealed the results in tables and pictures and I interpreted them in descriptive way . At the end I prepared the conclusions.