Tytuł pozycji:
Influence of asymmetric threats to international transport - cost, time and risk.
- Tytuł:
-
Influence of asymmetric threats to international transport - cost, time and risk.
Wpływ zagrożeń asymetrycznych na transport międzynarodowy - koszty, czas i zagrożenia.
- Autorzy:
-
Mydło, Paweł
- Słowa kluczowe:
-
threats, terrorism, piracy, crime, asymmetry
zagrożenia, terroryzm, piractwo, przestępczość, asymetria
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis aims to bring the issue of the impact of asymmetric threats to international transport.The historical turning point for the work I took the attacks on the faith of the World Trade Center September 11, 2001. The investigation into the definition of a step-by-step explain why this date has had the greatest impact on the formation of the modern asymmetric threats.I made a presentation of the problems of asymmetric threats due to its direct impact on every person in the world. Today, we are almost addicted to transport and ease of movement. Without this it is impossible to imagine in today's society. In addition, this topic is extremely contemporary and evolving asymmetric threats it is something we do not expect, can surprise us every day.
Niniejsza praca zatytułowana „Wpływ zagrożeń asymetrycznych na transport międzynarodowy – koszty, czas i zagrożenia” ma na celu przybliżenie problematyki wpływu zagrożeń asymetrycznych na transport międzynarodowy.Żeby móc przejść do analizy poszczególnych zagrożeń, w rozdziale pierwszym pokusiłem się o stworzenie definicji zagrożeń asymetrycznych. Postanowiłem stworzyć własną definicję gdyż do dziś nie powstało jedno spójne i powszechnie uznawane w szerszych kręgach badawczych stanowisko w tej sprawie. Dopiero po głębokiej analizie tego zagadnienia ujawniły się cechy, które pomagają w określeniu asymetryczności poszczególnych działań z dziedziny bezpieczeństwa międzynarodowego. Za cezurę historyczną dla tej pracy przyjąłem ataki na wierze World Trade Center z 11 września 2001 roku. W toku dochodzenia do definicji krok po kroku wyjaśniam dlaczego akurat ta data wywarła największy skutek na tworzenie się współczesnych zagrożeń asymetrycznych.Wśród analizowanych podmiotów zagrożeń asymetrycznych wybrałem trzy modelowe przykłady, którymi w toku pracy postanowiłem zająć się szczegółowo. Pierwszym z nich jest piractwo morskie. Wybrałem ten przykład z uwagi na znaczny wpływ na funkcjonowanie transportu morskiego. W przypadku badania tego podmiotu wybrałem przypadek modelowy jakim są piraci somalijscy. To ich działania określiły na nowo definicję piractwa we współczesnym świecie.W rozdziale trzecim skupiam się na terroryzmie współczesnym, którego działanie najczęściej nacechowane jest wyższym celem i nosi znamiona międzynarodowości. Przypadek ten rozpatruje głównie z uwagi na idealne odwzorowanie modelu asymetryczności w tym podmiocie. Analizuje ten przypadek w głównej mierze pod kątem międzynarodowego transportu powietrznego. W tej części szerszemu badaniu poddaje regulacje w ruchu lotniczym jakie pojawiły się po ataku na Stany Zjednoczone Ameryki.Ostatnim analizowanym przeze mnie podmiotem zagrożeń asymetrycznych jest transnarodowa przestępczość zorganizowana. Jest to jeden z przypadków, z którym jest znaczne prawdopodobieństwo zetknięcia się w życiu codziennym. Szczególną uwagę obserwując ten przypadek zwracam na transport lądowy, gdyż to on najczęściej jest w użyciu organizacji przestępczych i to na niego ma największy wpływ to zagrożenie.Podjąłem się przedstawienia problematyki zagrożeń asymetrycznych z uwagi na jej bezpośredni wpływ na każdą osobę na świecie. Dziś jesteśmy niemal uzależnieni od transportu i łatwości przemieszczania się. Bez tego nie można wyobrazić sobie funkcjonowania we współczesnym świecie. Dodatkowo temat ten jest nad wyraz współczesny i rozwojowy to zagrożenia asymetryczne są czymś czego się nie spodziewamy, mogą zaskoczyć nas każdego dnia.