Tytuł pozycji:
Wiedza studentów Akademii Górniczo-Hutniczej na temat padaczki i postępowania podczas napadu
Wstęp. Padaczka należy do najczęściej występujących chorób neurologicznych. Charakteryzuje się zaburzeniami świadomości, ruchowymi lub zachowania, które wynikają z nieprawidłowej czynności bioelektrycznej mózgu. Każdy słyszał o tej chorobie, jednak poziom wiedzy społeczeństwa na jej temat jest zróżnicowany. Celem pracy było określenie poziomu wiedzy studentów II roku Akademii Górniczo-Hutniczej, wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej, kierunku Edukacja Techniczno-Informatyczna na temat padaczki i postępowania w czasie napadu. Wybrałam badania na tym kierunku, ponieważ jego absolwenci mogą pracować jako nauczyciele informatyki.Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 57 studentów II roku Akademii Górniczo-Hutniczej, wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej, kierunku Edukacja Techniczno-Informatyczna, w wieku 20-24 lata. Przeprowadzono je metodą sondażu diagnostycznego, techniką ankiety. Jako narzędzie posłużył własnoręcznie skonstruowany kwestionariusz ankiety zawierający 21 pytań na temat padaczki i postępowania w czasie napadu. Wyniki i wnioski. 19 badanych zna osobę chorującą na padaczkę, a 13 było świadkiem napadu. Ankietowani wykazali się dobrą znajomością faktów na temat choroby i niską odnośnie jej czynników ryzyka. Większość trafnie oceniła zawody i czynności, których nie powinni podejmować epileptycy oraz ryzyko wystąpienia napadu.Spośród 34 osób deklarujących udzielenie pomocy w czasie napadu, aż 60 % zrobi to niepoprawnie (poprzez włożenie twardego przedmiotu między zęby). Prawie wszyscy badani potrafią zapewnić bezpieczeństwo choremu po napadzie.Przeprowadzone badania wykazały zróżnicowanie w poziomie wiedzy studentów, z czego wysunięto następujące wnioski:1. Wiedza studentów na temat padaczki znajduje się na poziomie średnim.2. Nadal utrzymują się błędne przekonania na temat choroby.3. Poziom wiedzy studentów na temat postępowania w czasie napadu jest niski.4. Istnieje potrzeba edukacji studentów na temat choroby i postępowania z osobą w trakcie napadu.
Background. Epilepsy is one of the most frequent neurological diseases. It is characterized by impaired consciousness, movement, or behavior that result from abnormal brain bioelectrical activity. Everyone has heard of the disease, but the level of public awareness about it is varied. The aim of this study was to check the level of knowledge of students in their second year of academy mining and metallurgical, Faculty of Metals Engineering and Industrial Computer Science, the Education Technical-Informatics about epilepsy and behaviour during a seizure. I chose the research in this direction because of its graduates can work as computer science teachers.Material and methods: I examined 57 students in their second year of academy mining and metallurgical, Faculty of Metals Engineering and Industrial Computer Science, the Education Technical-Informatics, at the age of 20-24 years. The researches were conducted by a method diagnostic sounding, enquirytechnique. As a tool used hand-designed questionnaire containing 21 questions about epilepsy and behaviour during a seizure.Results and conclussions. 19 respondents know an epileptic person themselves, 13 had witnessed an epileptic seizure. The respondents show a good knowledge of the facts about a disease and low knowledge for the risk factors. Most accurately assessed: profession and activities, which should not take epileptics ad the risk factors seizure. Of the 34 people declaring assistance during a seizure, as many as 60% do it incorrectly (by putting a hard object between the teeth). Nearly all respondents are able to ensure the safety of the patient after the seizure. The study showed differences in the level of students' knowledge of which put forward the following proposals:1. 1 Students' knowledge about epilepsy is at the secondary level.2. There are still misconceptions about the disease. 3. The level of students' knowledge about the procedure at the time of the seizure is low. 4. There is a need for education of students about the disease and the treatment of the person during the seizure.